PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004r. Nr 256, poz.2572 późn. zm.).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Z 2006r. Nr 97, poz. 674 ze zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowe z dnia 19 listopada 2009r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. Nr 200 poz.1537 ).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz. U. z 2003r.Nr 89, poz. 824) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003r. Nr 89, poz. 825).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 228 poz.1488).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 228 poz. 1487).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz. U. z 2008 Nr.173.poz. 1072).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Powiatowe Centrum Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego i Doradztwa
Edukacyjnego w Dzierżoniowie zwanego dalej w skrócie Powiatowym Centrum jest placówką oświatowo – wychowawczą w skład którego wchodzą:- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Dzierżoniowie wraz ze swoją Filią w Bielawie zwana dalej w skrócie Poradnią i Filią Poradni.
- Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Dzierżoniowie
- Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna Filia w Dzierżoniowie.
- Placówki wchodzące w skład Powiatowego Centrum zachowują odrębność merytoryczną.
- Powiatowe Centrum jest publiczną placówką oświatową stanowiącą jednostkę organizacyjną powiatu działającą w formie jednostki budżetowej i prowadzi gospodarkę finansową określoną odrębnymi przepisami.
- Organem prowadzącym Powiatowe Centrum jest Powiat Dzierżoniowski.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty.
§ 2
- Siedzibą Powiatowego Centrum jest budynek w Dzierżoniowie przy ul. Parkowej 2.
- Poradnia posiada Filię. Siedzibą Filii w Bielawie jest budynek przy ul. Wolności 22-24.
- Powiatowym Centrum kieruje dyrektor na zasadach określonych ustawą o systemie oświaty.
- W Powiatowym Centrum może być utworzone stanowisko wicedyrektora na zasadach określonych ustawą o systemie oświaty.
§ 3
Obszarem działania Powiatowego Centrum jest Powiat Dzierżoniowski.
§ 4
Powiatowe Centrum realizuje zadania:
- Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
- Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli,
- Biblioteki Pedagogicznej.
Rozdział II
Cele i zadania Powiatowego Centrum
§ 5
- Celem Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Celem PODN i Biblioteki Pedagogicznej jest programowanie i realizowanie działań skierowanych na udzielenie wszechstronnej pomocy wychowawcom, nauczycielom i kadrze kierowniczej szkół i placówek oświatowych.
Zadania Powiatowego Centrum
§ 6
1. Do zadań Poradni należą w szczególności:
1) diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych
i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
-
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się;
2) wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi;