§17
Pracownicy Powiatowego Centrum
- Powiatowe Centrum zatrudnia:
- Pracowników pedagogicznych:
- pedagog
- psycholog
- logopeda
- doradca zawodu
- bibliotekarz
- doradca metodyczny
- inni specjaliści w zależności od potrzeb (lekarz)
 
- Pracowników niepedagogicznych:
- administracyjno – biurowych
- obsługi
 
 
- Pracowników pedagogicznych:
- Zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami określają odrębne przepisy.
- Zakres obowiązków pracowników ustala dyrektor Powiatowego Centrum na podstawie obowiązujących przepisów.
§ 18
Zakres zadań pracowników pedagogicznych
- Pedagog:
- prowadzenie badań diagnostycznych dzieci i młodzieży,
- opracowanie wyników badań diagnostycznych w formie opinii,
- przygotowywanie dokumentacji na Zespół Orzekający,
- prowadzenie różnego rodzaju form terapii pedagogicznej zgodnie z potrzebami
 i możliwościami placówki,
- prowadzenie doradztwa i konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- w uzasadnionych przypadkach odwiedzanie placówek oświatowych w sprawie badanych dzieci,
- udział w różnych formach szkoleń, konsultacji i narad,
- popularyzowanie wiedzy pedagogicznej,
- prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej,
- współpraca z placówkami i instytucjami na terenie działania Powiatowego Centrum pracującymi na rzecz dziecka,
- wykonywanie innych prac, zgodnych z indywidualnym przydziałem czynności.
 
- Psycholog :
- prowadzenie badań diagnostycznych dzieci i młodzieży,
- opracowanie wyników badań diagnostycznych w formie opinii,
- przygotowywanie dokumentacji na Zespół Orzekający,
- prowadzenie różnego rodzaju form terapii psychologicznej zgodnie z potrzebami
 i możliwościami placówki,
- prowadzenie doradztwa i konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- w uzasadnionych przypadkach odwiedzanie placówek oświatowych w sprawie badanych dzieci,
- udział w różnych formach szkoleń, konsultacji i narad,
- popularyzowanie wiedzy psychologicznej,
- prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej,
- współpraca z placówkami i instytucjami na terenie działania Powiatowego Centrum pracującymi na rzecz dziecka,
- wykonywanie innych prac, zgodnych z indywidualnym przydziałem czynności.
 
- Logopeda:
- 
- prowadzenie badań logopedycznych, w tym przesiewowych,
- prowadzenie komputerowych badań przesiewowych słuchu,
- prowadzenie komputerowych badań przesiewowych wzroku,
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej,
- współpraca z rodzicami i nauczycielami zmierzająca w kierunku eliminowania wad wymowy,
- popularyzowanie wiedzy logopedycznej wśród rodziców i nauczycieli,
- wykonywanie innych prac, zgodnych z indywidualnym przydziałem czynności.
 
- Doradca zawodu:
- prowadzenie badań diagnostycznych dzieci i młodzieży w zakresie orientacji
 i doradztwa zawodowego,
- prowadzenie zajęć warsztatowych z zakresu doradztwa zawodowego,
- systematyczne gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
- udzielanie konsultacji uczniom, rodzicom i nauczycielom,
- prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
- wykonywanie innych prac, zgodnych z indywidualnym przydziałem czynności.
 
- prowadzenie badań diagnostycznych dzieci i młodzieży w zakresie orientacji
- Doradca metodyczny:
- 
- gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie materiałów metodycznych 
 i informacji pedagogicznej,
- wspieranie działań nauczycieli związanych z ich rozwojem i awansem zawodowym,
- udzielanie nauczycielom pomocy metodycznej i merytorycznej w formie konsultacji indywidualnych i grupowych,
- otaczanie opieką nauczycieli, szczególnie tych rozpoczynających pracę,
- organizowanie współpracy i wymiany doświadczeń między nauczycielami,
- programowanie i pomoc we wdrażaniu nowych programów, metod, form pracy,
- wspieranie nowatorstwa i innowacyjności pedagogicznej,
- rozpoznawanie potrzeb środowiska w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- nawiązanie współpracy z instytucjami doskonalącymi, szkoleniowymi, uczelniami wyższymi w celu opracowania propozycji szkoleń dla nauczycieli,
- organizowanie różnych form doskonalenia (obejmujące zagadnienia dotyczące wszystkich etapów kształcenia),
- uczestniczenie w podnoszeniu własnych kwalifikacji zawodowych,
- wykonywanie innych prac, zgodnych z indywidualnym przydziałem czynności.
 
- gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie materiałów metodycznych 
- Bibliotekarz:
- 
- gromadzenie i uzupełnianie zbiorów, zgodnie z ustalonymi zasadami, profilem księgozbioru i przyjętym kierunkiem gromadzenia,
- ewidencja zbiorów, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa,
- formalne i rzeczowe opracowanie zbiorów, zgodnie z aktualnie obowiązującymi normami bibliotecznymi i bibliograficznymi,
- tworzenie komputerowych baz danych,
- prowadzenie katalogu alfabetycznego i rzeczowego zbiorów,
- prowadzenie międzybibliotecznych wypożyczeń,
- przechowywanie i zabezpieczanie przed zniszczeniem zbiorów bibliotecznych,
- udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu i poza bibliotekę, zgodnie 
 z obowiązującym regulaminem biblioteki,
- prowadzenie ewidencji udostępnionych zbiorów,
- prowadzenie kartotek zagadnieniowych ,
- udzielanie czytelnikom informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych,
- działalność promocyjna biblioteki;
- udzielanie pomocy metodycznej nauczycielom bibliotekarzom z bibliotek szkolnych,
- współdziałanie ze szkołami wyższymi, z zakładami kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz innymi bibliotekami w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli i bibliotekarzy,
- wykonywanie innych prac, zgodnych z indywidualnym przydziałem czynności.
 
§ 19
Zakres zadań pracowników niepedagogicznych
- Zakres zadań pracowników administracyjno – biurowych i obsługi:
- zapewnienie sprawnego działania placówki jako instytucji publicznej
- szczegółowy zakres obowiązków pracowników ustala dyrektor Powiatowego Centrum dostosowując go do potrzeb i możliwości placówki.