§ 7
- Do zadań Powiatowego Ośrodek Doskonalenia nauczycieli należą zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem doradztwa metodycznego.
- Zadania realizowane są w szczególności przez:
- prowadzenie prac koncepcyjnych dotyczących zakresu i sposobu organizowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- udzielanie konsultacji;
- prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń, uwzględniających specyfikę nauczanych przedmiotów lub prowadzonych zajęć oraz dotyczących ogólnej wiedzy i umiejętności zawodowych nauczyciela.
- Do zadań nauczyciela-doradcy metodycznego należy w szczególności wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:
-
- planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego;
- doborze i adaptacji lub tworzeniu programów nauczania i materiałów dydaktycznych;
- rozwijaniu umiejętności metodycznych;
- podejmowaniu działań innowacyjnych.
- Nauczyciel-doradca metodyczny realizuje zadania przez:
-
- udzielanie indywidualnych konsultacji;
- prowadzenie zajęć edukacyjnych, zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych
- organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno- wychowawczą nauczycieli.
- Nauczyciel-doradca metodyczny planuje działania stosownie do potrzeb, we współpracy
z placówkami doskonalenia, bibliotekami pedagogicznymi i bibliotekami szkolnymi oraz
organami sprawującymi nadzór pedagogiczny.
§ 8
- Do zadań Biblioteki Pedagogicznej należy:
1) gromadzenie, opracowywanie, ochrona, przechowywanie i udostępnianie użytkownikom materiałów bibliotecznych, w tym dokumentów piśmienniczych, zapisów obrazu i dźwięku oraz zbiorów multimedialnych, obejmujących w szczególności:
-
- literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych, w języku polskim i w językach obcych,
- publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych ramowymi planami nauczania,
- literaturę piękną i dzieła klasyki światowej oraz książki z zestawu lektur dla ucznia,
- piśmiennictwo z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej,
- programy nauczania i podręczniki szkolne,
- materiały dotyczące problematyki oświatowej regionu
2) prowadzenie działalności informacyjnej i bibliograficznej;
3) inspirowanie i promowanie edukacji czytelniczej i medialnej;
4) wspieranie działalności bibliotek szkolnych, w szczególności w zakresie organizacji i zarządzania biblioteką;
5) wspieranie nauczycieli w realizacji zajęć dydaktycznych i wewnątrzszkolnego doskonalenia.
Rozdział 3
Organizacja pracy Powiatowego Centrum
§ 8
- Korzystanie z usług Powiatowego Centrum jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Powiatowe Centrum działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Ustalenie przerw w pracy Powiatowego Centrum i w okresie letnim następuje w porozumieniu dyrektora z organem prowadzącym.
- Dzienny czas pracy Powiatowego Centrum ustala dyrektor za zgodą organu prowadzącego.
§ 9
- Powiatowe Centrum udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Powiatowego Centrum.
- W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły oraz ich rodziców, pomocy udziela Poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
§ 10
- Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej opinie wydaje się zgodnie z zapisami ustępu od 2 do 6 niniejszego Statutu.
- Opinię wydaje się na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
- Osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzupełniającą, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia-także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek, powinna, na wniosek poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- Opinia poradni zawiera:
1) oznaczenie poradni wydającej opinię;
2) numer opinii;
3) datę wydania opinii;
4) imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
5) diagnozę poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby;
6) zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
7) podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
8) podpis dyrektora poradni.
- W przypadku gdy opinia dotyczy ucznia, na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń uczęszcza.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.