KALENDARZ ROZWOJU DZIECKA
do 3 roku życia
4-5 MIESIĄC
- -Podczas noszenia na rękach utrzymuje sztywno głowę
- -Wyciąga rączki po przedmiot, przekłada zabawkę z rączki do rączki, ogląda zabawki trzymane w dłoniach
- -Potrafi skupić wzrok na twarzy drugiej osoby i reagować uśmiechem na uśmiech
- -Śledzi ruchy przedmiotów i osób
- -Reaguje mimiką na mimikę drugiej osoby
- -Nieruchomieje na głośny dźwięk, reaguje na dźwięki płynące z otoczenia, poszukuje źródła dźwięku
- -Wsłuchuje się w wypowiedzi dorosłych
- -Sygnalizuje niepokój, gdy dłuższy czas nikt się nim nie zajmuje
- -Nie przejawia odruchów: marszu automatycznego, chwytnego, toniczno-szyjnego, Moro
6-7 MIESIĄC ŻYCIA
- -Obraca się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy
- -Samodzielnie siedzi
- -Stoi z podparciem
- -Ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi
- -Spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu
- -Gaworzy samonaśladowczo, prowadzi dialog z dorosłym powtarzając sylaby otwarte
- -Zaczyna bać się nieznanych osób
- -Nie przejawia odruchu Babińskiego
8-9 MIESIĄC ŻYCIA
- -Samodzielnie siada z pozycji leżącej
- -Stoi z oparciem
- -Używa chwytu pęsetowego
- -Poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
- -Przestaje płakać na skutek zainteresowania zabawką, czynnością dźwiękiem
- -Bawi się w chowanego, rzucając zabawki, robi „papa” itp.
- -Utrzymuje z dorosłym wspólne pole uwagi
- -Naśladuje, powtarza, wokalizuje sylaby
- -Zachowuje się intencjonalnie – przywołując uwagę rodzica/opiekuna
12-15 MIESIĄC ŻYCIA
- -Próbuje samodzielnie chodzić
- -Wskazuje palcem wskazującym
- -Pokazuje obrazki w książce
- -Potrafi manipulować w sposób specyficzny, kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu narzędzi
- -Rozumie poparte gestem polecenia, niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności
- -Samodzielnie wypowiada kilka wyrazów
- -Inicjuje interakcje z wieloma osobami z otoczenia
- -Sprawdza pole wspólnej uwagi i podąża za wzrokiem lub wskazaniem
24 MIESIĄC ŻYCIA
- -Próbuje samodzielnie się rozbierać
- -Podskakuje
- -Buduje wieżę z 6 klocków, mostek z 3 klocków
- -Umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanym kształcie, wielkości
- -Dobiera identyczne obrazki, pary zabawek
- -Spełnia polecenia – połóż, przynieś, podaj
- -Łączy wyrazy, pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe
- -Zaczyna pojmować odrębność własnej osoby
36 MIESIĄC ŻYCIA
- -Pewnie trzyma przedmioty w czasie chodzenia
- -Jeździ na trójkołowym rowerku
- -Rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę
- -Samodzielnie wkłada i zdejmuje pewne części garderoby
- -Posługuje się widelcem, stara się samodzielnie wykonywać podstawowe czynności higieniczne
- -Buduje wieżę z 8 elementów
- -Klasyfikuje klocki wg kształtu, wielkości
- -Klasyfikuje przedmioty, obrazki wg kryterium użycia
- -Rysuje po demonstracji koło, krzyżyk
- -Składa obrazek z trzech części
- -Podejmuje zabawy tematyczne coraz częściej z rówieśnikami
- -Mówi zdaniami, używa zaimka ja
Drogi rodzicu!
powyższe zachowania i umiejętności wynikają z kroków milowych oczekiwanych w przeciętnym rozwoju dziecka.
Pamiętaj, że każde z dzieci rozwija się w indywidualnym tempie. Wszelkie jednak niepokojące Cię objawy warto jest skonsultować ze specjalistą.
Opracowano na podstawie Kart diagnozy – M.Korendo i J. Cieszyńskiej