Rozwój dziecka do 3 roku życia – Grażyna Wojtala

KALENDARZ ROZWOJU DZIECKA

do 3 roku życia

4-5 MIESIĄC

  • -Podczas noszenia na rękach utrzymuje sztywno głowę
  • -Wyciąga rączki po przedmiot, przekłada zabawkę z rączki do rączki, ogląda zabawki trzymane w dłoniach
  • -Potrafi skupić wzrok na twarzy drugiej osoby i reagować uśmiechem na uśmiech
  • -Śledzi ruchy przedmiotów i osób
  • -Reaguje mimiką na mimikę drugiej osoby
  • -Nieruchomieje na głośny dźwięk, reaguje na dźwięki płynące z otoczenia, poszukuje źródła dźwięku
  • -Wsłuchuje się w wypowiedzi dorosłych
  • -Sygnalizuje niepokój, gdy dłuższy czas nikt się nim nie zajmuje
  • -Nie przejawia odruchów: marszu automatycznego, chwytnego, toniczno-szyjnego, Moro

6-7 MIESIĄC ŻYCIA

  • -Obraca się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy
  • -Samodzielnie siedzi
  • -Stoi z podparciem
  • -Ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi
  • -Spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu
  • -Gaworzy samonaśladowczo, prowadzi dialog z dorosłym powtarzając sylaby otwarte
  • -Zaczyna bać się nieznanych osób
  • -Nie przejawia odruchu Babińskiego

8-9 MIESIĄC ŻYCIA

  • -Samodzielnie siada z pozycji leżącej
  • -Stoi z oparciem
  • -Używa chwytu pęsetowego
  • -Poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
  • -Przestaje płakać na skutek zainteresowania zabawką, czynnością dźwiękiem
  • -Bawi się w chowanego, rzucając zabawki, robi „papa” itp.
  • -Utrzymuje z dorosłym wspólne pole uwagi
  • -Naśladuje, powtarza, wokalizuje sylaby
  • -Zachowuje się intencjonalnie – przywołując uwagę rodzica/opiekuna

12-15 MIESIĄC ŻYCIA

  • -Próbuje samodzielnie chodzić
  • -Wskazuje palcem wskazującym
  • -Pokazuje obrazki w książce
  • -Potrafi manipulować w sposób specyficzny, kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu narzędzi
  • -Rozumie poparte gestem polecenia, niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności
  • -Samodzielnie wypowiada kilka wyrazów
  • -Inicjuje interakcje z wieloma osobami z otoczenia
  • -Sprawdza pole wspólnej uwagi i podąża za wzrokiem lub wskazaniem

24 MIESIĄC ŻYCIA

  • -Próbuje samodzielnie się rozbierać
  • -Podskakuje
  • -Buduje wieżę z 6 klocków, mostek z 3 klocków
  • -Umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanym kształcie, wielkości
  • -Dobiera identyczne obrazki, pary zabawek
  • -Spełnia polecenia – połóż, przynieś, podaj
  • -Łączy wyrazy, pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe
  • -Zaczyna pojmować odrębność własnej osoby

36 MIESIĄC ŻYCIA

  • -Pewnie trzyma przedmioty w czasie chodzenia
  • -Jeździ na trójkołowym rowerku
  • -Rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę
  • -Samodzielnie wkłada i zdejmuje pewne części garderoby
  • -Posługuje się widelcem, stara się samodzielnie wykonywać podstawowe czynności higieniczne
  • -Buduje wieżę z 8 elementów
  • -Klasyfikuje klocki wg kształtu, wielkości
  • -Klasyfikuje przedmioty, obrazki wg kryterium użycia
  • -Rysuje po demonstracji koło, krzyżyk
  • -Składa obrazek z trzech części
  • -Podejmuje zabawy tematyczne coraz częściej z rówieśnikami
  • -Mówi zdaniami, używa zaimka ja

Drogi rodzicu!

powyższe zachowania i umiejętności wynikają z kroków milowych oczekiwanych w przeciętnym rozwoju dziecka.

Pamiętaj, że każde z dzieci rozwija się w indywidualnym tempie. Wszelkie jednak niepokojące Cię objawy warto jest skonsultować ze specjalistą.

Opracowano na podstawie Kart diagnozy – M.Korendo i J. Cieszyńskiej

Skip to content

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Wiecej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Aktualnie przechowywane przez nas informacje dotyczą ustawień systemu. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zakończ