Oferta dla szkół, przedszkoli i żłobków na rok szkolny 2023/24
LP. | TEMATYKA | ODBIORCA | OSOBY PROWADZĄCE |
OFERTA DLA NAUCZYCIELI |
|||
Żłobki, przedszkola
|
|||
1. | Rozwój psychoseksualny dziecka w wieku przedszkolnym
|
Pracownicy żłobków i nauczyciele przedszkoli | A.Lis – psycholog |
2. | „Nauka czytania bez stresowania” – jak prawidłowo wprowadzić dziecko w świat liter i sprawić żeby polubiło czytanie
|
nauczyciele przedszkoli | D. Szejka-Nast – neurologopeda
|
3. | Trudne zachowania dzieci (jak sobie z nimi radzić)
|
nauczyciele przedszkoli | E. Starzycka – psycholog |
4. | „Bunt na pokładzie” Rola rodzica w wychowaniu dzieci, system kar i nagród, motywowanie do działania, wpływ technologii na rozwój dzieci
|
nauczyciele przedszkoli | A.Lis-psycholog
M.Pucicka-pedagog
|
5. | Jak pracować z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji | nauczyciele przedszkoli | A.Lis-psycholog
M. Pucicka -pedagog
|
6. | Nauka autorelaksacji – praca z oddechem. | nauczyciele przedszkoli | I.Laskowska- terapeuta ruchu
|
7. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli | nauczyciele przedszkoli | E. Kropidłowska – logopeda |
8. | Etapy rozwoju prawidłowego chwytu i manipulacji | Pracownicy żłobków | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
W.Szymczak-terapeuta ruchu |
Szkoły Podstawowe
|
|||
1. | Uzależnienia. Dlaczego tak trudno oprzeć się nowym technologiom
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | K. Reszko -pedagog
M.Wrotniak- psycholog |
2. | Specyficzne trudności w uczeniu się
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | Ł.Gackiewicz – pedagog
M.Nowak – pedagog
|
3. | Wpływ zaburzeń percepcji słuchowej w zakresie analizy i syntezy słuchowej na trudności uczniów w czytaniu i pisaniu | Szkoły podstawowe- nauczyciele | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
4. | Nauka autorelaksacji – praca z oddechem. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | I.Laskowska – terapeuta ruchu
|
5. | Depresja, samookaleczenia, a problemy emocjonalne – jak je dostrzec i wspierać rodziców
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | E. Wilk-psycholog
M.Bagińska-psycholog |
6. | Praca z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | M.Szejka-Mach pedagog
I. Kobylańska -pedagog |
7. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | E. Kropidłowska – logopeda |
8. | Komunikacja wspomagająca i alternatywna u dzieci ze złożonymi problemami porozumiewania się | Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej | M.Mulka-Dzwigniewska – logopeda |
Szkoły Ponadpodstawowe
|
|||
1. | Specyficzne trudności w uczeniu się
|
Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | Ł. Gackiewicz- pedagog |
2. | Depresja, samookaleczenia, a problemy emocjonalne – jak je dostrzec i wspierać rodziców | Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | E. Wilk – psycholog
M. Bagińska-psycholog |
3. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli
|
Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | E. Kropidłowska- logopeda |
4. | Współpraca z trudnym rodzicem
|
Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele
|
A. Łagodzka-psycholog |
OFERTA DLA RODZICÓW – prelekcje | |||
Żłobki , przedszkola
|
|||
1. | Kary i nagrody w wychowaniu. | Rodzice dzieci przedszkolnych
|
M. Pucicka-pedagog |
2. | Dojrzałość szkolna | Rodzice dzieci
5 – 6 letnich; przedszkola i odziały przedszkolne |
M. Nowak-pedagog |
3. | Dojrzałość szkolna- jak rodzic może wspierać dojrzałość swojego dziecka
|
Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | K. Reszko-pedagog |
4. | Wada wymowy jako jedna z przyczyn trudności dziecka w czytaniu i pisaniu. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym
|
A.Terlecka-pedagog, logopeda |
5. | Na co zwracać uwagę w rozwoju stopy dziecka – wpływ na prawidłową postawę i motorykę
|
Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | I.Laskowska-terapeuta ruchu |
6. | Wpływ nowoczesnej technologii na rozwój mowy dziecka. | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | D. Szejka-Nast. – logopeda |
7. | Od karmienia do mówienia – wpływ funkcji prymarnych na rozwój mowy | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | D. Szejka-Nast. – logopeda |
8. | Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi uczuciami?
|
Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | E. Starzycka -psycholog |
9. | Rozwój psychoseksualny dziecka w wieku przedszkolnym. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | A.Lis-psycholog |
10. | Wspieranie rozwoju mowy małego dziecka | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | E. Kropidłowska-logopeda |
11 | Zaburzenia psychoruchowe wieku niemowlęcego | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
|
11. | Zapobieganie zaburzeniom integracji sensorycznej u dzieci w wieku młodszym
|
Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | M. Szejka-Mach – pedagog |
12 | Kiedy do logopedy? Jak wygląda prawidłowy rozwój mowy | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | E. Kropidłowska-logopeda |
13 | Moje dziecko jest niejadkiem!-jak pomóc sobie i dziecku | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | M. Szejka-Mach-pedagog |
14 | Zabawy stymulujące rozwój mowy dziecka | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | M.Mulka-Dzwigniewska – logopeda |
15 | Jak zapobiegać wadom postawy w życiu codziennym | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | W. Szymczak – terapeuta ruchu |
Szkoły podstawowe
|
|||
1. | Uzależnienia XXI wieku
|
Rodzice uczniów szkoły podstawowej | I.Kobylańska-pedagog |
2. | Specyficzne trudności w uczeniu się
|
Rodzice uczniów szkoły podstawowej | Ł. Gackiewicz-pedagog |
3. | Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym
|
Rodzice uczniów szkoły podstawowej | I.Kobylańska-pedagog |
4. | Wada wymowy jako jedna z przyczyn trudności dziecka w czytaniu i pisaniu.
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych klas. I- III
|
A.Terlecka- pedagog, logopeda |
5. | Trudności uczniów w czytaniu i pisaniu w aspekcie zaburzeń percepcji słuchowej. Propozycje terapii.
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych klas. I- III | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
6. | Uzależnienia. Dlaczego tak trudno oprzeć się nowym technologiom?
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych | M.Wrotniak-psycholog |
7. | Jak uczyć dziecko rozumienia swoich emocji, ich regulacji i samokontroli?
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych | A.Łagodzka-psycholog |
8. | Kiedy warto wybrać się z dzieckiem do specjalisty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej?
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych
|
M. Bagińska psycholog |
9 | Moje dziecko jest niejadkiem!-jak pomóc sobie i dziecku
|
Rodzice uczniów klas I-III
|
M. Szejk- Mach-pedagog |
10 | Jak wspierać i rozwijać motywację u dzieci?
|
Rodzice uczniów klas szkoły podstawowej,
|
E. Wilk-psycholog |
11 | Jak zapobiegać wadom postawy w życiu codziennym | Rodzice uczniów klas szkoły podstawowej, | W. Szymczak – terapeuta ruchu |
Szkoły ponadpodstawowe
|
|||
1. | Jak wspierać i rozwijać motywację u dzieci?
|
Rodzice uczniów klas szkoły ponadpodstawowej,
|
E. Wilk-psycholog |
2 | Jak zapobiegać wadom postawy w życiu codziennym | Rodzice uczniów klas szkoły ponadpodstawowej, | W. Szymczak – terapeuta ruchu |
OFERTA DLA DZIECI/UCZNIÓW |
|||
Żłobki, przedszkola | |||
1. | Badania przesiewowe programem „Słyszę”,
|
Dzieci od 5 rż | M. Nowak-pedagog
D. Szejka-Nast. – neurologopeda E. Kropidłowska – logopeda M. Pucicka-pedagog |
2. | Dojrzałość szkolna – badania przesiewowe | Dzieci 6 letnie | M. Nowak-pedagog
K. Reszko- pedagog |
3. | Warsztaty dla dzieci 6-letnich wg programu A. Maurer „Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych”
|
Dzieci 6 letnie –
II semestr |
A.Terlecka- logopeda, pedagog |
4. | Rozwijanie umiejętności interpersonalnych w grupie rówieśniczej (gry i zabawy)
|
Dzieci w wieku przedszkolnym | M. Pucicka-pedagog
A.Lis-psycholog |
5. | Słowo, ruch, muzyka! – logorytmika
|
Dzieci w wieku przedszkolnym | E. Kropidłowska – logopeda
M.Mulka-Dzwigniewska – logopeda |
6. | „Moja złość- radzę sobie z nią”
|
Dzieci w wieku przedszkolnym | E. Starzycka-psycholog |
Szkoły podstawowe |
|||
1. | Badania przesiewowe programem „Słyszę” ”Widzę”
|
Dzieci klasy 1 | M. Nowak-pedagog
M. Pucicka-pedagog |
2. | Badania przesiewowe dla IV – VI klas szkoły podstawowej kwestionariuszem objawów dyskalkulii | Uczniowie klas IV – VI SP | Ł. Gackiewicz-pedagog |
3. | Badania przesiewowe dla uczniów klas I (diagnoza analizy i syntezy fonemowej, formuły lateralizacji i sprawności grafomotorycznej) | Uczniowie klas I | I.Kobylańska-pedagog |
4. | Przesiewowe badania logopedyczne – profilaktyka zaburzeń mowy | Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej | A.Terlecka-pedagog, logopeda |
5. | Badania przesiewowe możliwości intelektualnych Niewerbalnym Testem
TONI 4 |
Uczniowie kl. I szkół podstawowych | M. Bagińska -psycholog |
6. | Dbanie o prawidłową postawę podczas nauki | Uczniowie szkół podstawowych kl. I- III | I.Laskowska-terapeuta ruchu |
7. | Zajęcia integracyjne, reintegracyjne | Uczniowie szkół podstawowych | I.Kobylańska-pedagog
M. Szejka Mach-pedagog Ł.Gackiewicz M. Nowak |
8. | Techniki efektywnego uczenia się | Uczniowie szkół podstawowych | M. Pucicka-pedagog |
9. | Zajęcia kształtujące kompetencje emocjonalno-społeczne
|
Uczniowie szkół podstawowych | M. Pucicka-pedagog
E. Wilk-psycholog |
10. | Rozwiązywanie konfliktów
|
Uczniowie kl. IV-VIII szkół podstawowych | A.Łagodzka-psycholog
E. Wilk-psycholog |
11. | Zajęcia psychoedukacyjne na temat depresji | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
12. | Słowo, ruch, muzyka! – logorytmika
|
Dzieci klas I-III | E. Kropidłowska – logopeda
M.Mulka-Dzwigniewska – logopeda |
13. | Zajęcia z obszaru cyberprzemocy i poruszania się po świecie online | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
14. | Warsztaty „Jak polubić siebie?” (ciałopozytywność, mocne strony, samoakceptacji) | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
15 | Ruchowe techniki relaksacyjne | Uczniowie klas 8 SP | E. Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
W. Szymczak terapeuta ruchu |
Szkoły ponadpodstawowe | |||
1. | Ruchowe techniki relaksacyjne
|
Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu |
2. | Zajęcia integracyjne, reintegracyjne | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | I.Kobylańska – pedagog
K. Reszko -pedagog |
3. | Warsztaty „Jak polubić siebie?” (ciałopozytywność, mocne strony, samoakceptacji) | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk – psycholog |
7. | Zajęcia psychoedukacyjne na temat depresji | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk-psycholog |
8. | Zajęcia z obszaru cyberprzemocy i poruszania się po świecie online | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk-psycholog |
Poniżej znajdują się propozycje sieci współpracy/grup problemowych dla nauczycieli/specjalistów, które mogą być utworzone w bieżącym roku szkolnym 2023/2024. Jeżeli są Państwo zainteresowani udziałem w spotkaniach z poniższych grup/sieci, prosimy o zapisy mailem (poradniaparkowa2@wp.pl). W zależności od Państwa zapotrzebowania oraz naszych możliwości – takie grupy zostaną utworzone lub kontynuowane.
Sieć współpracy/grupy problemowe dla nauczycieli/specjalistów realizowane na terenie PCPPPiDE:
- Sieć współpracy pedagogów szkół podstawowych –ponadpodstawowych – I. Kobylańska, K. Reszko
- Sieć współpracy psychologów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – M. Bagińska, A. Łagodzka
- Sieć współpracy doradców zawodowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych – R. Kryczek, G.Wojtala
- Sieć współpracy logopedów (przedszkola i szkoły podstawowe) – D. Szejka-Nast, logopeda (min. 8 osób)
- Grupa problemowa (grupa samokształceniowa) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej rozpoczynających prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych „Rola percepcji wzrokowej w trudnościach uczniów w czytaniu i pisaniu. Propozycje terapii – A. Terlecka (min 8 osób)
- Grupa problemowa dla nauczycieli pracujących z uczniami z autyzmem i zespołem Aspergera w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – I. Kobylańska, M. Szejka-Mach (min 10 osób)
- Grupa problemowa dla nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami mającymi trudności w nauce – Ł. Gackiewicz, M. Nowak (min 5 osób)
- Grupa problemowa dla nauczycieli prowadzących TUS lub zajęcia o charakterze terapeutycznym dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym, depresją , lekowych, nieśmiałych doświadczających przemocy w szkołach podstawowych – K. Reszko, M. Wrotniak (min 7 osób).
- Grupa problemowa dla nauczycieli szkół podstawowych pracujących z uczniem z niepełnosprawnością ruchową – nauczyciele szkół podstawowych (min. 5 osób). – E. Wawruszak – Stolarczyk (minimum 5 osób).
- Grupa problemowa dla nauczycieli przedszkoli pracujących w grupach specjalnych i integracyjnych z dziećmi autystycznymi , z zespołem Aspergera oraz innymi dziećmi posiadającymi orzeczenia do kształcenia specjalnego – E. Starzycka (min 5 osób)
- Sieć współpracy dyrektorów szkół podstawowych, ponadpodstawowych – R. Kryczek, M. Bagińska, M. Horożaniecka (o terminach spotkań będziemy informować wszystkie szkoły drogę mailową).
Grupy wsparcia dla rodziców:
- Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z trudnościami wychowawczymi w wieku 12-15 lat – M.Wrotniak, K. Reszko (min. 10 osób).
OFERTA DZIAŁAŃ PROWADZONYCH W PC FILII PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W BIELAWIE – ROK SZKOLNY 2023/2024
TEMATYKA | ODBIORCA | OSOBY PROWADZĄCE | ||
OFERTA DLA NAUCZYCIELI | ||||
ŻŁOBKI, PRZEDSZKOLA | ||||
1. | Gotowość szkolna – kiedy i jak zasugerować rodzicowi odroczenie od obowiązku szkolnego? | Nauczyciele przedszkoli |
G. Wojtala
K.Tomczak-Bartizal |
|
2. | ,,Niedosłuch i zaburzenia słuchu – zagrożenia XXI wieku” | Pracownicy żłobków i przedszkoli |
V. Wilczyńska | |
SZKOŁY PODSTAWOWE | ||||
1. | Praca z uczniem o specjalnych potrzebach, dostosowanie metod pracy, analiza i interpretacja zapisów w opiniach i orzeczeniach w oparciu o obowiązujące przepisy prawa | Nauczyciele i specjaliści szk. ponadpodst. |
M. Horożaniecka | |
2. | Techniki radzenia sobie ze stresem | Nauczyciele szkół podstawowych | R. Zbozień | |
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE |
||||
1. | Dostosowanie wymagań edukacyjnych i pomoc psychologiczno-pedagogiczna | Nauczyciele szkół ponadpodstawowych | M. Horożaniecka | |
OFERTA DLA RODZICÓW | ||||
ŻŁOBKI, PRZEDSZKOLA | ||||
1. | Jakie umiejętności powinien mieć 6-latek idący do szkoły? | Rodzice przedszkoli | K. Tomczak-Bartizal | |
2. | Jak wspierać emocje dziecka na początku edukacji | Rodzice 7 latków | G. Wojtala | |
3. | Wpływ współczesnych mediów cyfrowych na rozwój psychofizyczny dziecka a zaburzenia społeczne i emocjonalne. | Rodzice żłobków i przedszkoli |
G. Wojtala
|
|
4.
|
Wpływ współczesnych mediów cyfrowych na zaburzenia mowy. Alternatywy dla spędzania czasu z dzieckiem. |
Rodzice żłobków i przedszkoli |
V. Wilczyńska |
|
SZKOŁY PODSTAWOWE | ||||
1. | Hejt i mowa nienawiści | Rodzice klas VII i VIII | R. Zbozień | |
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE | ||||
1. | Hejt i mowa nienawiści | Rodzice szkół ponadpodstawowych | R. Zbozień | |
OFERTA DLA UCZNIÓW | ||||
SZKOŁY PODSTAWOWE | ||||
1. | Badania przesiewowe: diagnoza trudności w poprawnym pisaniu i czytaniu ze zrozumieniem |
Ucz. klas IV szk. podst. | M. Horożaniecka | |
2. | Badania przesiewowe ,,Widzę”
|
Ucz. klas I szk. podst. | M. Horożaniecka | |
3. | Badania przesiewowe ,,Mówię”
|
Ucz. klas I szk. podst. | M. Horożaniecka | |
4. | Badania przesiewowe ,,Słyszę”
|
Ucz. klas I szk. podst. | M. Horożaniecka | |
5. | Skala Ryzyka Dysleksji – SRD | Ucz. klas I szk. podst. | M. Horożaniecka | |
6.
|
Badania w terenie uczniów zdolnych – TUW:
· diagnoza pedagogiczna · diagnoza psychologiczna |
Ucz. klas V szk. podst. | G. Wojtala
M. Horożaniecka |
|
7. | Jak radzić sobie z trudnymi emocjami i ze stresem? | Ucz. kl. VIII szk. podst. | K. Tomczak-Bartizal
G.Wojtala
|
|
8. | „Chroń uszy i głos” | Ucz. klas I-III szk. podst. | V. Wilczyńska | |
9. | Techniki skutecznego uczenia się | Ucz. kl. IV szk. podst. | K. Tomczak-Bartizal | |
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE | ||||
1. | Jak radzić sobie ze stresem? | Uczniowie klas maturalnych | R. Zbozień | |
- Sieć współpracy Pedagogów i Psychologów szkół z terenu Bielawy oraz szkoły w Ostroszowicach- cykliczne spotkania raz
w miesiącu: Małgorzata Horożaniecka - Sieć współpracy dyrektorów szkół podstawowych: Małgorzata Horożaniecka
- Grupa wsparcia rodziców – rodzice dzieci uczęszczających na zajęcia rozwijające umiejętności społeczne:
Tomczak – Bartizal i G. Wojtala - Sieć współpracy doradców zawodowych ze szkół powiatu – G.Wojtala/R.Kryczek