Oferta dla szkół, przedszkoli i żłobków na rok szkolny 2023/24
LP. | TEMATYKA | ODBIORCA | OSOBY PROWADZĄCE |
OFERTA DLA NAUCZYCIELI |
|||
Żłobki, przedszkola
|
|||
1. | Rozwój psychoseksualny dziecka w wieku przedszkolnym
|
Pracownicy żłobków i nauczyciele przedszkoli | A.Lis – psycholog |
2. | „Nauka czytania bez stresowania” – jak prawidłowo wprowadzić dziecko w świat liter i sprawić żeby polubiło czytanie
|
nauczyciele przedszkoli | D. Szejka-Nast – neurologopeda
|
3. | Trudne zachowania dzieci (jak sobie z nimi radzić)
|
nauczyciele przedszkoli | E. Starzycka – psycholog |
4. | „Bunt na pokładzie” Rola rodzica w wychowaniu dzieci, system kar i nagród, motywowanie do działania, wpływ technologii na rozwój dzieci
|
nauczyciele przedszkoli | A.Lis-psycholog
M.Pucicka-pedagog
|
5. | Jak pracować z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji | nauczyciele przedszkoli | A.Lis-psycholog
M. Pucicka -pedagog
|
6. | Nauka autorelaksacji – praca z oddechem. | nauczyciele przedszkoli | I.Laskowska- terapeuta ruchu
|
7. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli | nauczyciele przedszkoli | E. Kropidłowska – logopeda |
8. | Etapy rozwoju prawidłowego chwytu i manipulacji | Pracownicy żłobków | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
W.Szymczak-terapeuta ruchu |
Szkoły Podstawowe
|
|||
1. | Uzależnienia. Dlaczego tak trudno oprzeć się nowym technologiom
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | K. Reszko -pedagog
M.Wrotniak- psycholog |
2. | Specyficzne trudności w uczeniu się
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | Ł.Gackiewicz – pedagog
M.Nowak – pedagog
|
3. | Wpływ zaburzeń percepcji słuchowej w zakresie analizy i syntezy słuchowej na trudności uczniów w czytaniu i pisaniu | Szkoły podstawowe- nauczyciele | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
4. | Nauka autorelaksacji – praca z oddechem. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | I.Laskowska – terapeuta ruchu
|
5. | Depresja, samookaleczenia, a problemy emocjonalne – jak je dostrzec i wspierać rodziców
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | E. Wilk-psycholog
M.Bagińska-psycholog |
6. | Praca z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | M.Szejka-Mach pedagog
I. Kobylańska -pedagog |
7. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | E. Kropidłowska – logopeda |
8. | Komunikacja wspomagająca i alternatywna u dzieci ze złożonymi problemami porozumiewania się | Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej | M.Mulka-Dzwigniewska – logopeda |
Szkoły Ponadpodstawowe
|
|||
1. | Specyficzne trudności w uczeniu się
|
Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | Ł. Gackiewicz- pedagog |
2. | Depresja, samookaleczenia, a problemy emocjonalne – jak je dostrzec i wspierać rodziców | Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | E. Wilk – psycholog
M. Bagińska-psycholog |
3. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli
|
Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | E. Kropidłowska- logopeda |
4. | Współpraca z trudnym rodzicem
|
Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele
|
A. Łagodzka-psycholog |
OFERTA DLA RODZICÓW – prelekcje | |||
Żłobki , przedszkola
|
|||
1. | Kary i nagrody w wychowaniu. | Rodzice dzieci przedszkolnych
|
M. Pucicka-pedagog |
2. | Dojrzałość szkolna | Rodzice dzieci
5 – 6 letnich; przedszkola i odziały przedszkolne |
M. Nowak-pedagog |
3. | Dojrzałość szkolna- jak rodzic może wspierać dojrzałość swojego dziecka
|
Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | K. Reszko-pedagog |
4. | Wada wymowy jako jedna z przyczyn trudności dziecka w czytaniu i pisaniu. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym
|
A.Terlecka-pedagog, logopeda |
5. | Na co zwracać uwagę w rozwoju stopy dziecka – wpływ na prawidłową postawę i motorykę
|
Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | I.Laskowska-terapeuta ruchu |
6. | Wpływ nowoczesnej technologii na rozwój mowy dziecka. | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | D. Szejka-Nast. – logopeda |
7. | Od karmienia do mówienia – wpływ funkcji prymarnych na rozwój mowy | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | D. Szejka-Nast. – logopeda |
8. | Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi uczuciami?
|
Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | E. Starzycka -psycholog |
9. | Rozwój psychoseksualny dziecka w wieku przedszkolnym. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | A.Lis-psycholog |
10. | Wspieranie rozwoju mowy małego dziecka | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | E. Kropidłowska-logopeda |
11 | Zaburzenia psychoruchowe wieku niemowlęcego | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
|
11. | Zapobieganie zaburzeniom integracji sensorycznej u dzieci w wieku młodszym
|
Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | M. Szejka-Mach – pedagog |
12 | Kiedy do logopedy? Jak wygląda prawidłowy rozwój mowy | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | E. Kropidłowska-logopeda |
13 | Moje dziecko jest niejadkiem!-jak pomóc sobie i dziecku | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | M. Szejka-Mach-pedagog |
14 | Zabawy stymulujące rozwój mowy dziecka | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | M.Mulka-Dzwigniewska – logopeda |
15 | Jak zapobiegać wadom postawy w życiu codziennym | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | W. Szymczak – terapeuta ruchu |
Szkoły podstawowe
|
|||
1. | Uzależnienia XXI wieku
|
Rodzice uczniów szkoły podstawowej | I.Kobylańska-pedagog |
2. | Specyficzne trudności w uczeniu się
|
Rodzice uczniów szkoły podstawowej | Ł. Gackiewicz-pedagog |
3. | Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym
|
Rodzice uczniów szkoły podstawowej | I.Kobylańska-pedagog |
4. | Wada wymowy jako jedna z przyczyn trudności dziecka w czytaniu i pisaniu.
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych klas. I- III
|
A.Terlecka- pedagog, logopeda |
5. | Trudności uczniów w czytaniu i pisaniu w aspekcie zaburzeń percepcji słuchowej. Propozycje terapii.
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych klas. I- III | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
6. | Uzależnienia. Dlaczego tak trudno oprzeć się nowym technologiom?
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych | M.Wrotniak-psycholog |
7. | Jak uczyć dziecko rozumienia swoich emocji, ich regulacji i samokontroli?
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych | A.Łagodzka-psycholog |
8. | Kiedy warto wybrać się z dzieckiem do specjalisty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej?
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych
|
M. Bagińska psycholog |
9 | Moje dziecko jest niejadkiem!-jak pomóc sobie i dziecku
|
Rodzice uczniów klas I-III
|
M. Szejk- Mach-pedagog |
10 | Jak wspierać i rozwijać motywację u dzieci?
|
Rodzice uczniów klas szkoły podstawowej,
|
E. Wilk-psycholog |
11 | Jak zapobiegać wadom postawy w życiu codziennym | Rodzice uczniów klas szkoły podstawowej, | W. Szymczak – terapeuta ruchu |
Szkoły ponadpodstawowe
|
|||
1. | Jak wspierać i rozwijać motywację u dzieci?
|
Rodzice uczniów klas szkoły ponadpodstawowej,
|
E. Wilk-psycholog |
2 | Jak zapobiegać wadom postawy w życiu codziennym | Rodzice uczniów klas szkoły ponadpodstawowej, | W. Szymczak – terapeuta ruchu |
OFERTA DLA DZIECI/UCZNIÓW |
|||
Żłobki, przedszkola | |||
1. | Badania przesiewowe programem „Słyszę”,
|
Dzieci od 5 rż | M. Nowak-pedagog
D. Szejka-Nast. – neurologopeda E. Kropidłowska – logopeda M. Pucicka-pedagog |
2. | Dojrzałość szkolna – badania przesiewowe | Dzieci 6 letnie | M. Nowak-pedagog
K. Reszko- pedagog |
3. | Warsztaty dla dzieci 6-letnich wg programu A. Maurer „Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych”
|
Dzieci 6 letnie –
II semestr |
A.Terlecka- logopeda, pedagog |
4. | Rozwijanie umiejętności interpersonalnych w grupie rówieśniczej (gry i zabawy)
|
Dzieci w wieku przedszkolnym | M. Pucicka-pedagog
A.Lis-psycholog |
5. | Słowo, ruch, muzyka! – logorytmika
|
Dzieci w wieku przedszkolnym | E. Kropidłowska – logopeda
M.Mulka-Dzwigniewska – logopeda |
6. | „Moja złość- radzę sobie z nią”
|
Dzieci w wieku przedszkolnym | E. Starzycka-psycholog |
Szkoły podstawowe |
|||
1. | Badania przesiewowe programem „Słyszę” ”Widzę”
|
Dzieci klasy 1 | M. Nowak-pedagog
M. Pucicka-pedagog |
2. | Badania przesiewowe dla IV – VI klas szkoły podstawowej kwestionariuszem objawów dyskalkulii | Uczniowie klas IV – VI SP | Ł. Gackiewicz-pedagog |
3. | Badania przesiewowe dla uczniów klas I (diagnoza analizy i syntezy fonemowej, formuły lateralizacji i sprawności grafomotorycznej) | Uczniowie klas I | I.Kobylańska-pedagog |
4. | Przesiewowe badania logopedyczne – profilaktyka zaburzeń mowy | Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej | A.Terlecka-pedagog, logopeda |
5. | Badania przesiewowe możliwości intelektualnych Niewerbalnym Testem
TONI 4 |
Uczniowie kl. I szkół podstawowych | M. Bagińska -psycholog |
6. | Dbanie o prawidłową postawę podczas nauki | Uczniowie szkół podstawowych kl. I- III | I.Laskowska-terapeuta ruchu |
7. | Zajęcia integracyjne, reintegracyjne | Uczniowie szkół podstawowych | I.Kobylańska-pedagog
M. Szejka Mach-pedagog Ł.Gackiewicz M. Nowak |
8. | Techniki efektywnego uczenia się | Uczniowie szkół podstawowych | M. Pucicka-pedagog |
9. | Zajęcia kształtujące kompetencje emocjonalno-społeczne
|
Uczniowie szkół podstawowych | M. Pucicka-pedagog
E. Wilk-psycholog |
10. | Rozwiązywanie konfliktów
|
Uczniowie kl. IV-VIII szkół podstawowych | A.Łagodzka-psycholog
E. Wilk-psycholog |
11. | Zajęcia psychoedukacyjne na temat depresji | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
12. | Słowo, ruch, muzyka! – logorytmika
|
Dzieci klas I-III | E. Kropidłowska – logopeda
M.Mulka-Dzwigniewska – logopeda |
13. | Zajęcia z obszaru cyberprzemocy i poruszania się po świecie online | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
14. | Warsztaty „Jak polubić siebie?” (ciałopozytywność, mocne strony, samoakceptacji) | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
15 | Ruchowe techniki relaksacyjne | Uczniowie klas 8 SP | E. Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
W. Szymczak terapeuta ruchu |
Szkoły ponadpodstawowe | |||
1. | Ruchowe techniki relaksacyjne
|
Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu |
2. | Zajęcia integracyjne, reintegracyjne | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | I.Kobylańska – pedagog
K. Reszko -pedagog |
3. | Warsztaty „Jak polubić siebie?” (ciałopozytywność, mocne strony, samoakceptacji) | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk – psycholog |
7. | Zajęcia psychoedukacyjne na temat depresji | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk-psycholog |
8. | Zajęcia z obszaru cyberprzemocy i poruszania się po świecie online | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk-psycholog |
Poniżej znajdują się propozycje sieci współpracy/grup problemowych dla nauczycieli/specjalistów, które mogą być utworzone w bieżącym roku szkolnym 2023/2024. Jeżeli są Państwo zainteresowani udziałem w spotkaniach z poniższych grup/sieci, prosimy o zapisy mailem (poradniaparkowa2@wp.pl). W zależności od Państwa zapotrzebowania oraz naszych możliwości – takie grupy zostaną utworzone lub kontynuowane.
Sieć współpracy/grupy problemowe dla nauczycieli/specjalistów realizowane na terenie PCPPPiDE:
- Sieć współpracy pedagogów szkół podstawowych –ponadpodstawowych – I. Kobylańska, K. Reszko
- Sieć współpracy psychologów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – M. Bagińska, A. Łagodzka
- Sieć współpracy doradców zawodowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych – R. Kryczek, G.Wojtala
- Sieć współpracy logopedów (przedszkola i szkoły podstawowe) – D. Szejka-Nast, logopeda (min. 8 osób)
- Grupa problemowa (grupa samokształceniowa) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej rozpoczynających prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych „Rola percepcji wzrokowej w trudnościach uczniów w czytaniu i pisaniu. Propozycje terapii – A. Terlecka (min 8 osób)
- Grupa problemowa dla nauczycieli pracujących z uczniami z autyzmem i zespołem Aspergera w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – I. Kobylańska, M. Szejka-Mach (min 10 osób)
- Grupa problemowa dla nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami mającymi trudności w nauce – Ł. Gackiewicz, M. Nowak (min 5 osób)
- Grupa problemowa dla nauczycieli prowadzących TUS lub zajęcia o charakterze terapeutycznym dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym, depresją , lekowych, nieśmiałych doświadczających przemocy w szkołach podstawowych – K. Reszko, M. Wrotniak (min 7 osób).
- Grupa problemowa dla nauczycieli szkół podstawowych pracujących z uczniem z niepełnosprawnością ruchową – nauczyciele szkół podstawowych (min. 5 osób). – E. Wawruszak – Stolarczyk (minimum 5 osób).
- Grupa problemowa dla nauczycieli przedszkoli pracujących w grupach specjalnych i integracyjnych z dziećmi autystycznymi , z zespołem Aspergera oraz innymi dziećmi posiadającymi orzeczenia do kształcenia specjalnego – E. Starzycka (min 5 osób)
- Sieć współpracy dyrektorów szkół podstawowych, ponadpodstawowych – R. Kryczek, M. Bagińska, M. Horożaniecka (o terminach spotkań będziemy informować wszystkie szkoły drogę mailową).
Grupy wsparcia dla rodziców:
- Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z trudnościami wychowawczymi w wieku 12-15 lat – M.Wrotniak, K. Reszko (min. 10 osób).
Oferta PC Biblioteki Pedagogicznej w Dzierżoniowie
- Wystawy tematyczne
w roku szkolnym 2023/2024 oferujemy możliwość wypożyczenia wystaw tematycznych książek na następujące zagadnienia :
- Rozwijanie aktywności fizycznej uczniów.
- Bezpieczeństwo w sieci.
- Profilaktyka depresji wśród dzieci i młodzieży.
- Scenariusze uroczystości i przedstawień szkolnych.
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Uwierz w siebie – jak zwiększyć poczucie wartości u dzieci i młodzieży.
- Stres i wypalenie zawodowe nauczycieli.
- Rozwijanie kreatywności i twórczości uczniów.
- Bajkoterapia dla małych i dużych.
- Profilaktyka uzależnień behawioralnych.
- Zajęcia edukacyjne
Zachęcamy nauczycieli do skorzystania z oferty zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, po wcześniejszym ustaleniu terminu, kontakt pod numerem telefonu 74 831 29 32.
Przedszkola
Brzechwa znany i lubiany
Tworzenie książeczki -warsztaty
Cztery pory roku w bibliotece
Szkoły podstawowe
Na wesoło z literaturą dla dzieci
Książka moim przyjacielem
Bezpieczeństwo w sieci
Legendy i opowieści Gór Sowich
Warsztat informacyjny Biblioteki Pedagogicznej
Storytelling – technika tworzenia opowieści
Bezpieczeństwo w sieci
Jak uczyć się szybko i skutecznie
Szkoły ponadpodstawowe
Warsztat informacyjny Biblioteki Pedagogicznej
Fantastyczna jest ta literatura!
Jak uczyć się szybko i skutecznie.
Szkoły specjalne
„Niezwykła moc książek” – cykl zajęć biblioterapeutycznych opartych na bajkach i baśniach, podejmujących uniwersalne wartości, takich jak: przyjaźń, dobro, akceptacja, szacunek.
- Organizacja wydarzeń czytelniczych
08.09.2023 r. Narodowe Czytanie 2023 – Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem”
6 listopada 2023 r. Dzień Postaci z Bajek
7 grudnia 2023 r. Świąteczne opowieści
3 marca 2024 r. Międzynarodowy Dzień Pisarzy i Pisarek
23 kwietnia 2023 r. Dzień Książki i Praw Autorskich
- maja 2024 r. Obchody Tygodnia Bibliotek
4.Spotkania w ramach sieci współpracy bibliotekarzy szkolnych
Pierwsze spotkanie planowane jest na październik 2023 r. (październik Miesiącem Bibliotek Szkolnych), o dokładnym terminie poinformujemy drogą mailową.
- Przygotowywanie literatury na wskazany temat – wyszukanie dostępnych materiałów bibliotecznych, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem bibliotekarzem (czas realizacji
1 dzień roboczy). Kontakt pod numerem telefonu 74 831 29 32.
- Organizacja szkoleń dla nauczycieli w zakresie technologii komunikacyjno-informacyjnej przy współpracy z Dolnośląską Biblioteką Pedagogiczną we Wrocławiu (oferta poniżej):
- „Biblioterapia w procesie rozwijania wartości dzieci i młodzieży”
Termin: 10 października 2023 r. (wtorek), godz. 12.00
- Cel szkolenia:
Różnorodność doboru i wykorzystania tekstów literackich dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej i uczniów klas IV-VIII w kontekście ich rozwoju.
- Prezentowane zagadnienia:
– biblioterapeuta jako sprzymierzeniec dziecka,
– przedstawienie edukacyjnego potencjału tekstów literackich,
– propozycje pracy z uczniami (aktywne metody pracy).
- Adresaci szkolenia: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele świetlic, wychowawcy, nauczyciele bibliotekarze.
- Formy pracy: online – wykład z prezentacją, dyskusja na czacie.
- Czas trwania: ok. 2 godz.
- „Booktalking – magia i moc słów”
Termin: 7 listopada 2023 (wtorek), godz. 12.00
Jedną z niezwykle interesujących form pracy z jest tzw. booktalking (w dosłownym tłumaczeniu z angielskiego „książkomówienie”), które jest motywem przewodnim proponowanego szkolenia.
Podczas szkolenia omówimy zagadnienia:
- idea booktalkingu w kontekście czytelnika opornego,
- organizacja i przygotowanie booktalkingu (gawęd o książkach),
- dlaczego warto,
- formy prezentacji.
Szkolenie adresowane jest do nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, nauczycieli świetlic, wychowawców, nauczycieli języka polskiego i obcego, bibliotekarzy.
Forma pracy: online: krótki wykład, prezentacja.
Czas trwania: ok. 2 godz.
- „Techniki relaksacyjne w klasie – jak i kiedy stosować”
Termin: 7 grudnia 2023 r. (czwartek), godz. 12.00
Cel szkolenia: Zapoznanie z różnymi formami relaksu, w zależności od możliwości ich zastosowania (początek lekcji, przerwa w czasie lekcji, zakończenie lekcji).
Prezentowane zagadnienia:
Podczas szkolenia zostaną przedstawione wybrane formy relaksacyjne, m.in.:
– kinezjologia edukacyjna,
– praca z oddechem,
– automasaż,
– joga oczu,
– wizualizacja
Szkolenie adresowane jest do nauczycieli, bibliotekarzy, pedagogów.
Forma szkolenia: online (demonstracja, dyskusja).
Przewidywany czas: ok. 2 godz.
Zgłoszenia na szkolenia: e-mail: dzierzoniow@dbp.wroc.pl
Informacje pod numerem telefonu: 74 831 29 32