KALENDARZ ROZWOJU DZIECKA
do 3 roku życia
4-5 MIESIĄC
- -Podczas noszenia na rękach utrzymuje sztywno głowę
 - -Wyciąga rączki po przedmiot, przekłada zabawkę z rączki do rączki, ogląda zabawki trzymane w dłoniach
 - -Potrafi skupić wzrok na twarzy drugiej osoby i reagować uśmiechem na uśmiech
 - -Śledzi ruchy przedmiotów i osób
 - -Reaguje mimiką na mimikę drugiej osoby
 - -Nieruchomieje na głośny dźwięk, reaguje na dźwięki płynące z otoczenia, poszukuje źródła dźwięku
 - -Wsłuchuje się w wypowiedzi dorosłych
 - -Sygnalizuje niepokój, gdy dłuższy czas nikt się nim nie zajmuje
 - -Nie przejawia odruchów: marszu automatycznego, chwytnego, toniczno-szyjnego, Moro
 
6-7 MIESIĄC ŻYCIA
- -Obraca się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy
 - -Samodzielnie siedzi
 - -Stoi z podparciem
 - -Ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi
 - -Spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu
 - -Gaworzy samonaśladowczo, prowadzi dialog z dorosłym powtarzając sylaby otwarte
 - -Zaczyna bać się nieznanych osób
 - -Nie przejawia odruchu Babińskiego
 
8-9 MIESIĄC ŻYCIA
- -Samodzielnie siada z pozycji leżącej
 - -Stoi z oparciem
 - -Używa chwytu pęsetowego
 - -Poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
 - -Przestaje płakać na skutek zainteresowania zabawką, czynnością dźwiękiem
 - -Bawi się w chowanego, rzucając zabawki, robi „papa” itp.
 - -Utrzymuje z dorosłym wspólne pole uwagi
 - -Naśladuje, powtarza, wokalizuje sylaby
 - -Zachowuje się intencjonalnie – przywołując uwagę rodzica/opiekuna
 
12-15 MIESIĄC ŻYCIA
- -Próbuje samodzielnie chodzić
 - -Wskazuje palcem wskazującym
 - -Pokazuje obrazki w książce
 - -Potrafi manipulować w sposób specyficzny, kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu narzędzi
 - -Rozumie poparte gestem polecenia, niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności
 - -Samodzielnie wypowiada kilka wyrazów
 - -Inicjuje interakcje z wieloma osobami z otoczenia
 - -Sprawdza pole wspólnej uwagi i podąża za wzrokiem lub wskazaniem
 
24 MIESIĄC ŻYCIA
- -Próbuje samodzielnie się rozbierać
 - -Podskakuje
 - -Buduje wieżę z 6 klocków, mostek z 3 klocków
 - -Umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanym kształcie, wielkości
 - -Dobiera identyczne obrazki, pary zabawek
 - -Spełnia polecenia – połóż, przynieś, podaj
 - -Łączy wyrazy, pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe
 - -Zaczyna pojmować odrębność własnej osoby
 
36 MIESIĄC ŻYCIA
- -Pewnie trzyma przedmioty w czasie chodzenia
 - -Jeździ na trójkołowym rowerku
 - -Rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę
 - -Samodzielnie wkłada i zdejmuje pewne części garderoby
 - -Posługuje się widelcem, stara się samodzielnie wykonywać podstawowe czynności higieniczne
 - -Buduje wieżę z 8 elementów
 - -Klasyfikuje klocki wg kształtu, wielkości
 - -Klasyfikuje przedmioty, obrazki wg kryterium użycia
 - -Rysuje po demonstracji koło, krzyżyk
 - -Składa obrazek z trzech części
 - -Podejmuje zabawy tematyczne coraz częściej z rówieśnikami
 - -Mówi zdaniami, używa zaimka ja
 
Drogi rodzicu!
powyższe zachowania i umiejętności wynikają z kroków milowych oczekiwanych w przeciętnym rozwoju dziecka.
Pamiętaj, że każde z dzieci rozwija się w indywidualnym tempie. Wszelkie jednak niepokojące Cię objawy warto jest skonsultować ze specjalistą.
Opracowano na podstawie Kart diagnozy – M.Korendo i J. Cieszyńskiej