MOTYWOWANIE DZIECI DO NAUKI

Drodzy Rodzice,

W ostatnim czasie jesteście dodatkowo obarczeni obowiązkiem przypilnowania i wsparcia Waszych pociech w procesie uczenia się. Nauka w domu jest dużym wyzwaniem zarówno dla dzieci jak i rodziców. Wymaga dyscypliny i dodatkowej mobilizacji, w sytuacji i warunkach, gdy często nasze myśli uciekają w inne obszary, a dzieci chętnie sięgają po rozrywki dostępne w domu. Myślę, że warto przypomnieć sobie, co jest ważne w wspieraniu naszych pociech, albowiem teraz, to nasza bliska obecność i nasza postawa wobec obowiązków jest dla nich istotna.

MOTYWOWANIE DZIECI DO NAUKI

  1. Pokazywanie, że nauka i wiedza jest dla nas ważną wartością i co możemy dzięki niej osiągnąć. Rodzic, który poszerza swoją wiedzę, zdobywa nowe umiejętności (np. czyta, uczy się języka obcego) jest najlepszym wzorem dla swojego dziecka. Wiadomo, że dzieci w większym stopniu powielają zachowania rodziców, gdy są one spójne z wartościami, jakie chcemy im przekazać.
  2. Budowanie pozytywnej samooceny, wiary we własne możliwości.

Od najmłodszych lat należy okazywać akceptację dla starań dziecka w zdobywaniu nowych umiejętności i zachęcać do dalszej aktywności. Istotne są pochwały, ale nie pochlebstwa czyli unikamy chwalenia zawsze i za wszystko, stawiania dziecka na piedestale, gdyż może stać się zbyt zależne od naszych pozytywnych ocen. Może stracić zainteresowanie aktywnością, gdy przestanie otrzymywać pochwały.

Unikamy pochwał typ „dobrze, ale…”, które odbierają moc naszym komunikatom.

  1. Unikamy nadopiekuńczości, wyręczania – usuwanie przeszkód z drogi dzieci, rozwiązywania za nie problemów jest równie niekorzystne jak i stawiania nadmiernych wymagań. Cele stawiane przed dziećmi, nie mogą być zbyt trudne, ani zbyt łatwe, by utrzymywać motywację dziecka na optymalnym poziomie.
  2. Wspierania naturalnej potrzeby poznawania świata, aktywności i samodzielności, rozbudzenie ciekawości poprzez rozmowę, wymianę informacji. Ważne jest poświęcanie uwagi i okazywanie zainteresowania pasjom, planom i marzeniom naszych dzieci.
  3. Przyznawanie dzieciom prawa do błędów i uczenie ich radzenia sobie z porażkami, ponieważ one dzięki nim uczą się najwięcej. Warto uczulić dzieci, że czasami osiągnięcie celu wymaga od nas wysiłku i wytrwałości.
  4. Kształtujemy odpowiedzialność za powierzone obowiązki. Pomagamy tylko tyle, ile potrzeba, by nie hamować rozwoju dziecka.
  5. Zasada przyjemności – wybieramy czynności, które sprawiają nam przyjemność. Ważne, aby nauce towarzyszyły pozytywne emocje, co ułatwia zapamiętywanie nowych treści. W warunkach stresu, presji czasowej nie jesteśmy w stanie przyswajać informacji, jak i efektywnie korzystać z posiadanej wiedzy, dlatego tak ważne jest atmosfera, w jakiej odbywa się nauka.

Opracowała Maria Bagińska – Psycholog Poradni

Bibligrafia:

  1. Klucz do efektywności nauczania : poradnik dla nauczyciela / Hanna Hamer. Warszawa: Veda, cop. 1994.
  2. Motywacja i uczucia / Edward J. Murray. Warszawa: PWN, 1968
  3. Motywowanie uczniów do nauki / Jere Brophy. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Permalink

Comments are closed.