- Z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w niżej wymienionych formach na terenie PC Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dzierżoniowie wraz z Filią w Bielawie korzystać mogą dzieci nieuczęszczające do żadnej placówki, których miejscem zamieszkania jest powiat dzierżoniowski i ich rodzice oraz uczniowie/dzieci, rodzice
szkół, przedszkoli placówek powiatu dzierżoniowskiego. - Kwalifikowanie do zajęć terapeutycznych prowadzonych przez specjalistę odbywa się po wcześniejszej diagnozie lub konsultacji ze specjalistą. Konsultacje nie wymagają złożenia pisemnego wniosku.
- Osoby zainteresowane konsultacjami mogą zarejestrować się osobiście lub telefonicznie określając wstępnie problem. Rejestracji dokonuje pracownik sekretariatu wpisując rodzica/ pełnoletniego ucznia/dziecko do programu BAZA 3P (imię nazwisko, numer telefonu kontaktowego) .
- Podczas konsultacji pracownik pedagogiczny udziela możliwego wsparcia i określa dalsze czynności, w tym zalecone formy terapii. Wypełnia kartę konsultacji psychologicznej/pedagogicznej/fizjoterapeutycznej/logopedycznej.
- Kwalifikacji na daną formę terapii dokonuje konsultujący specjalista w miarę wolnych miejsc w danym roku szkolnym. Po zakwalifikowaniu na zajęcia rodzic/prawny/opiekun/pełnoletni uczeń składa w sekretariacie wypełniony druk zgłoszenia na terapię.
- W przypadku wyczerpania miejsc na określone zajęcia terapeutyczne, rodzic/ prawny opiekun może zapisać dziecko na listę oczekujących w sekretariacie. Wówczas będzie informowany telefonicznie o zwolnieniu się miejsca na zajęciach i możliwości złożenia wypełnionego druku zgłoszenia na terapię w sekretariacie. Lista rezerwowa obowiązuje na dany rok szkolny.
- Terapie prowadzone są w formie indywidualnej i grupowej. Liczba przyjętych na terapię dzieci/uczniów uzależniona jest od ilości dostępnych specjalistów oraz przedziałów wiekowych dzieci/uczniów w grupach.
- Czas trwania danej terapii/zajęć uzależniony jest od rodzaju terapii/zajęć (nie może przekroczyć 3 lat szkolnych). Kwalifikowanie na zajęcia terapeutyczne odbywa się corocznie wraz z rozpoczęciem roku szkolnego.
- Dziecko/uczeń zakwalifikowany do terapii zobowiązany jest do systematycznego udziału w zajęciach, a jego rodzice do systematycznej współpracy, powiadamiania o nieobecnościach. W przypadku dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności dziecka/ucznia na zajęciach zostaje ono skreślone z listy uczestników.
- Specjalista prowadzący zajęcia terapeutyczne zobowiązany jest do ustalenia terminów zajęć, przygotowania programu pracy, dokumentowania jej przebiegu, współpracy z rodzicami, dokonywania podsumowania pracy po każdym semestrze.
- Na terenie placówki mogą być organizowane zajęcia grupowe o charakterze profilaktycznych i psychoedukacyjnym, ich rodzaj uzależniony jest od zgłoszonego zapotrzebowania i rocznego planu pracy poradni.
- Zapotrzebowanie na zajęcia/warsztaty profilaktyczne i psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży realizowane na terenie szkoły/przedszkola wymaga pisemnego zgłoszenia, podpisanego przez dyrektora szkoły/przedszkola.
- Przy realizacji zgłoszeń uwzględnia się w pierwszej kolejności te, które wymagają specjalistycznej wiedzy i nie mogą być zrealizowane przez wykwalifikowaną kadrę szkół i przedszkoli (terapeutów, pedagogów, wychowawców).
- Terminy realizacji zajęć ustala się w porozumieniu z pedagogiem, wychowawcą klasy lub dyrektorem szkoły/ przedszkola.
- Zajęcia o charakterze interwencyjnym, w klasach/grupach z poważnymi trudnościami wychowawczymi wymagają dostarczenia przez wychowawcę opinii dotyczącej zaobserwowanych trudności i opisu działań naprawczych podjętych dotychczas. Wskazana jest także konsultacja z osobami planującymi zajęcia i wspólne ustalenie strategii postępowania i zasad współpracy.
- Zapotrzebowanie na psychoedukację dla rodziców (prelekcje, pogadanki, warsztaty itp.) wymaga złożenia przez szkołę, przedszkole/placówkę pisemnego zgłoszenia podpisanego przez dyrektora.
- Psychoedukacja realizowana jest z uwzględnieniem kolejności zgłoszeń, możliwości organizacyjnych i osobowych poradni. W pierwszej kolejności realizowana jest tematyka wymagająca specjalistycznej wiedzy.
- Terminy realizacji psychoedukacji ustala się w porozumieniu z pedagogiem szkolnym lub inną osobą zgłaszającą.
- Nieuwzględnienie zgłoszonego zapotrzebowania wymaga pisemnego lub telefonicznego wyjaśnienia (w przypadku telefonicznego konieczne jest sporządzenie adnotacji na zgłoszeniu).
- Wszystkie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej są dokumentowane,
a zrealizowane zapotrzebowania odnotowywane na zgłoszeniu przez osobę odpowiedzialną.