Jak wspomagać u dziecka rozwój motoryki małej – terapia ręki w warunkach domowych (2)

Czas zabawy z dzieckiem – wspólne spędzanie czasu

Nowa rzeczywistość, nowe wyzwania

Oto kilka przykładowych zestawów ćwiczeń, które pomagają w terapii.

· Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą i małą 9np. przechodzenie przez szarfy, obręcze, turlanie, przechodzenie przez tunele, siłowania, ćwiczenia w leżeniu na brzuchu}

· Ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową, poprawiające stabilizację i czucie głębokie (np. chód na czworakach, czołganie się, wymachy rąk, odbijanie piłki, obroty rąk, „przybijanie piątki” w parze).

· Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej- potrzebnej do przepisywania z tablicy (chodzenie po równoważniach, odbijanie piłki od ściany i łapanie jej, chodzenie stopa za stopą – do przodu, do tyłu, sięganie wysoko po przedmioty)

· Ćwiczenia przedramion, nadgarstków i ruchów precyzyjnych, które przydatne są do trzymania narzędzia pisarskiego.

Przykłady ćwiczeń graficznych:

· Wypełnianie kolorem konturowych rysunków,

· Kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,

· Kreślenie różnorodnych form kolistych (np. korzystając z metody Dennisona).

· Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,

Przykłady ćwiczeń rozluźniających napięcie mięśniowe rąk:

· Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru;

· Malowanie form kolistych i falistych;

· Malowanie dużych konturów rysunków,

· Zabawy z pianką do golenia- dzieci na folii rozłożonej przed nimi rozmazują piankę do golenia rysują koła, falę, sprężynki całą dłonią- na przemian raz prawą, raz lewą ręka.

Przykłady ćwiczeń usprawniających czynności chwytno – manipulacyjne:

· Ćwiczenia uczące zaciskania rąk w pięści ,

· Zakręcanie słoików, otwieranie pojemników,

· Konstruowanie budowli z klocków,

· Przesypywanie ryżu, kaszy, wybranie z ziarenek kolorowych piłeczek, guzików, kamyczków z użyciem łyżki,

· nakręcanie bączków,

· Ugniatanie papieru, darcie

· Zabawy konstrukcyjne

· Modelowanie z plasteliny

· Zabawy z gliną, masą solną

Przykłady ćwiczeń usprawniających końce palców:

· Nawlekanie koralików,

· Stukanie czubkami palców,

· Wyrywanki i naklejanki,

· Malowanie palcem, pęczkiem waty, piórkiem,

· Ścieranie za pomocą wacika, płatka higienicznego,

· Lepienie z plasteliny, modeliny,

· Przewlekanie sznureczków na tekturkach z dziurkami,

· Szycie fastrygą, przyszywanie guzików

· Wodzenie palcem po konturach przedmiotu

· Zwijanie palcami chusteczek, apaszek

· Zabawa w pchełki

· Tasowanie kart

· Ściskanie piłeczek palcami wskazującym i kciukiem

Opracowanie:

Terapeuci terapii ręki

Ewa Wawruszak-Stolarczyk

Anna Kubik

Bibliografia : A. Giczewska, W. Bartkiewicz, Terapia ręki Materiały ze szkolenia Terapii ręki I i II stopnia

Skip to content

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Wiecej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Aktualnie przechowywane przez nas informacje dotyczą ustawień systemu. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zakończ