Czas zabawy z dzieckiem – wspólne spędzanie czasu
Nowa rzeczywistość, nowe wyzwania
Oto kilka przykładowych zestawów ćwiczeń, które pomagają w terapii.
· Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą i małą 9np. przechodzenie przez szarfy, obręcze, turlanie, przechodzenie przez tunele, siłowania, ćwiczenia w leżeniu na brzuchu}
· Ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową, poprawiające stabilizację i czucie głębokie (np. chód na czworakach, czołganie się, wymachy rąk, odbijanie piłki, obroty rąk, „przybijanie piątki” w parze).
· Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej- potrzebnej do przepisywania z tablicy (chodzenie po równoważniach, odbijanie piłki od ściany i łapanie jej, chodzenie stopa za stopą – do przodu, do tyłu, sięganie wysoko po przedmioty)
· Ćwiczenia przedramion, nadgarstków i ruchów precyzyjnych, które przydatne są do trzymania narzędzia pisarskiego.
Przykłady ćwiczeń graficznych:
· Wypełnianie kolorem konturowych rysunków,
· Kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
· Kreślenie różnorodnych form kolistych (np. korzystając z metody Dennisona).
· Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,
Przykłady ćwiczeń rozluźniających napięcie mięśniowe rąk:
· Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru;
· Malowanie form kolistych i falistych;
· Malowanie dużych konturów rysunków,
· Zabawy z pianką do golenia- dzieci na folii rozłożonej przed nimi rozmazują piankę do golenia rysują koła, falę, sprężynki całą dłonią- na przemian raz prawą, raz lewą ręka.
Przykłady ćwiczeń usprawniających czynności chwytno – manipulacyjne:
· Ćwiczenia uczące zaciskania rąk w pięści ,
· Zakręcanie słoików, otwieranie pojemników,
· Konstruowanie budowli z klocków,
· Przesypywanie ryżu, kaszy, wybranie z ziarenek kolorowych piłeczek, guzików, kamyczków z użyciem łyżki,
· nakręcanie bączków,
· Ugniatanie papieru, darcie
· Zabawy konstrukcyjne
· Modelowanie z plasteliny
· Zabawy z gliną, masą solną
Przykłady ćwiczeń usprawniających końce palców:
· Nawlekanie koralików,
· Stukanie czubkami palców,
· Wyrywanki i naklejanki,
· Malowanie palcem, pęczkiem waty, piórkiem,
· Ścieranie za pomocą wacika, płatka higienicznego,
· Lepienie z plasteliny, modeliny,
· Przewlekanie sznureczków na tekturkach z dziurkami,
· Szycie fastrygą, przyszywanie guzików
· Wodzenie palcem po konturach przedmiotu
· Zwijanie palcami chusteczek, apaszek
· Zabawa w pchełki
· Tasowanie kart
· Ściskanie piłeczek palcami wskazującym i kciukiem
Opracowanie:
Terapeuci terapii ręki
Ewa Wawruszak-Stolarczyk
Anna Kubik
Bibliografia : A. Giczewska, W. Bartkiewicz, Terapia ręki Materiały ze szkolenia Terapii ręki I i II stopnia