Ćwiczenia prawidłowego oddychania

Prawidłowy oddech nie tylko wpływa na nasze zdrowie, ale też i na nasze mówienie.

Proponowane ćwiczenia oddechowe mogą być wykonywane indywidualnie lub grupowo. Do ćwiczeń zachęcam rodzeństwo, rodziców bądź opiekunów.

  • Dzieci trzymają w dłoni mały kłębek wełny. Po głębokim wdechu nosem wydmuchują powietrze ustami wprawiając tym samym kłębek w ruch.

  • Zabawa w „Rozpędzanie chmurek”. Dzieci leżą swobodnie na plecach. Nogi mają ugięte w kolanach, stopy oparte są o podłogę, ręce leżą wzdłuż tułowia. Wciągają powietrze nosem, swobodnym, płynnym ruchem unoszą ręce w górę i starają się rozpędzić przed sobą chmurki. W momencie, gdy ręce nie rozpędziły chmurek, wracają do pozycji wyjściowej. Wówczas dmuchaniem starają się rozpędzić chmury.

  • Zabawa z piórkiem. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Trzymają w dłoni ptasie pióro. Podrzucają je do góry, a następnie dmuchają na nie tak, aby jak najdłużej unosiło się w powietrzu.

  • Dmuchanie na :

    • różne przedmioty: kulki z waty, skrawki papieru, piórka, piłeczki, puch z mlecza, wiatraczki, łódeczki na wodzie itp.(np. zabawa w wiatr); dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach, z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.

    • świecę w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł (,,tańczący płomień”), zdmuchiwanie płomienia z dużej odległości, zdmuchiwanie kilku lub kilkunastu świeczek jednocześnie ( zabawa w urodziny);

  • zabawy z użyciem rurki np.:

    • dmuchanie nad powierzchnią wody w szklance w celu zrobienia dołka,

    • ,,gotowanie wody” czyli dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie, dzieci dmuchają przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni. Muszą dmuchać długo, krócej, jak najkrócej, słabo, mocno, bardzo mocno, woda gotuje się, kipi.

    • rozdmuchiwanie kaszy, ryżu, piasku,

    • ,,mecz piłeczek ping-pongowych” czyli wdmuchiwanie piłeczki przeciwnikowi do bramki zbudowanej z klocków,

    • przysysanie lekkich przedmiotów, ziarenek grochu i przenoszenie ich w ten sposób

do jakiegoś pojemniczka (zabawa w zbieranie śmieci do kosza),

    • przysysanie wyciętych elementów z papieru (np. części domu – komina, okien, drzwi) i przenoszenie ich na kartkę, by powstał cały obrazek,

    • robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem; rozdmuchiwana farba przypomina barwne kwiaty.

    • wydmuchiwanie baniek mydlanych; mobilizowanie dzieci do wykonania jak największej bańki mydlanej.

  • Dzieci wydmuchują kółka na lustrze.

  • Zabawy z wyobraźnią, np.:

    • dmuchanie na talerz gorącej zupy ( złączone ręce tworzą talerz),

    • chuchanie na zmarznięte ręce,

    • zdmuchiwanie pyłku z rąk, wąchanie kwiatków, czyli długi wdech, zatrzymanie, powolny wydech;

  • Zabawy z wykorzystaniem różnych przedmiotów, np.:

    • nadmuchiwanie balonika,

    • granie na flecie, harmonijce ustnej, grzebieniu, piszczałce,

    • dmuchanie w gwizdek.

A może maluchy poproszą o pomoc Wróżkę Pietruszkę?

Ćwiczenia oddechowe opracowała neurologopeda mgr Violetta Wilczyńska.

Skip to content

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Wiecej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Aktualnie przechowywane przez nas informacje dotyczą ustawień systemu. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zakończ