Prawidłowy oddech nie tylko wpływa na nasze zdrowie, ale też i na nasze mówienie.
Proponowane ćwiczenia oddechowe mogą być wykonywane indywidualnie lub grupowo. Do ćwiczeń zachęcam rodzeństwo, rodziców bądź opiekunów.
-
Dzieci trzymają w dłoni mały kłębek wełny. Po głębokim wdechu nosem wydmuchują powietrze ustami wprawiając tym samym kłębek w ruch.
-
Zabawa w „Rozpędzanie chmurek”. Dzieci leżą swobodnie na plecach. Nogi mają ugięte w kolanach, stopy oparte są o podłogę, ręce leżą wzdłuż tułowia. Wciągają powietrze nosem, swobodnym, płynnym ruchem unoszą ręce w górę i starają się rozpędzić przed sobą chmurki. W momencie, gdy ręce nie rozpędziły chmurek, wracają do pozycji wyjściowej. Wówczas dmuchaniem starają się rozpędzić chmury.
-
Zabawa z piórkiem. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Trzymają w dłoni ptasie pióro. Podrzucają je do góry, a następnie dmuchają na nie tak, aby jak najdłużej unosiło się w powietrzu.
-
Dmuchanie na :
-
różne przedmioty: kulki z waty, skrawki papieru, piórka, piłeczki, puch z mlecza, wiatraczki, łódeczki na wodzie itp.(np. zabawa w wiatr); dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach, z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.
-
świecę w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł (,,tańczący płomień”), zdmuchiwanie płomienia z dużej odległości, zdmuchiwanie kilku lub kilkunastu świeczek jednocześnie ( zabawa w urodziny);
-
-
zabawy z użyciem rurki np.:
-
dmuchanie nad powierzchnią wody w szklance w celu zrobienia dołka,
-
,,gotowanie wody” czyli dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie, dzieci dmuchają przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni. Muszą dmuchać długo, krócej, jak najkrócej, słabo, mocno, bardzo mocno, woda gotuje się, kipi.
-
rozdmuchiwanie kaszy, ryżu, piasku,
-
,,mecz piłeczek ping-pongowych” czyli wdmuchiwanie piłeczki przeciwnikowi do bramki zbudowanej z klocków,
-
przysysanie lekkich przedmiotów, ziarenek grochu i przenoszenie ich w ten sposób
-
do jakiegoś pojemniczka (zabawa w zbieranie śmieci do kosza),
-
-
przysysanie wyciętych elementów z papieru (np. części domu – komina, okien, drzwi) i przenoszenie ich na kartkę, by powstał cały obrazek,
-
robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem; rozdmuchiwana farba przypomina barwne kwiaty.
-
wydmuchiwanie baniek mydlanych; mobilizowanie dzieci do wykonania jak największej bańki mydlanej.
-
-
Dzieci wydmuchują kółka na lustrze.
-
Zabawy z wyobraźnią, np.:
-
dmuchanie na talerz gorącej zupy ( złączone ręce tworzą talerz),
-
chuchanie na zmarznięte ręce,
-
zdmuchiwanie pyłku z rąk, wąchanie kwiatków, czyli długi wdech, zatrzymanie, powolny wydech;
-
-
Zabawy z wykorzystaniem różnych przedmiotów, np.:
-
nadmuchiwanie balonika,
-
granie na flecie, harmonijce ustnej, grzebieniu, piszczałce,
-
dmuchanie w gwizdek.
-
A może maluchy poproszą o pomoc Wróżkę Pietruszkę?
Ćwiczenia oddechowe opracowała neurologopeda mgr Violetta Wilczyńska.