Opisując Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne należy pamiętać, że jest ona stworzona dla rozwoju dzieci, aby mogły lepiej poznać siebie, w atmosferze zaufania i bezpieczeństwa.
Z tego względu, pracując tą metodą należy przestrzegać następujących zasad:
- pamiętaj, że uczestniczenie w zajęciach jest dobrowolne (możesz dziecko zachęcać, dodawać mu odwagi, ale nie zmuszać)
- zajęcia powinny być dla dziecka przyjemne i dawać możliwość przeżywania radości z aktywności ruchowej, kontaktu z innymi, satysfakcji z pokonania własnych trudności i lęków, z poczucia większej sprawności fizycznej
- bierz udział we wszystkich ćwiczeniach
- w czasie zajęć ściśle przestrzegaj praw dziecka do swobodnej, własnej decyzji (do omówienia „tak” i „nie”), aby miało poczucie kontroli nad sytuacją i autonomii
- zauważaj i stymuluj aktywność dziecka, daj mu szansę na twórcze działanie
- miej poczucie humoru
- nie krytykuj dziecka
- chwal dziecko nie tyle za efekt, co za jego starania i wysiłek, a także za każde nowe osiągnięcie (pokonanie lęku, wykonanie nowego ćwiczenia)
- większość ćwiczeń, szczególnie początkowych, prowadź na poziomie podłogi
- zaczynaj od ćwiczeń prostych, stopniowo je utrudniając
- zmniejszaj udział swojej inicjatywy na rzecz coraz aktywniejszego udziału dziecka
- miej zawsze na uwadze samopoczucie dziecka, pytaj je o przyzwolenie na intensyfikowanie jego doznań
- ucz dzieci zarówno używania siły, jak i zachowania delikatności i opiekuńczości w stosunku do drugiej osoby
Jak już wiadomo z poprzedniego opracowania, w programie ćwiczeń ruchowych Ruchu Rozwijającego wyróżnia następujące grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała
- ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu
- ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą
Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała.
Do najważniejszych części ciała, których poznanie i opanowanie powinno nastąpić jak najwcześniej, należą: stopy, kolana, uda i nogi.
Przykłady ćwiczeń (ćwiczenia indywidualne):
- leżenie na plecach
- leżenie na brzuchu
- ślizganie się w kółku na brzuchu, to samo – na plecach
- siedząc – przyciąganie kolejno nóg (ręce oparte wzdłuż boków)
- siedząc:
- kręcenie się w kółko na pośladkach
- przewrót na plecy
- siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy, rozprostowywanie się do pozycji leżącej
- czołganie się na brzuchu do przodu, z wyciagnięciem i zginaniem na przemian rak i nóg
-
czołganie się na plecach do przodu z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg
Wyczuwanie nóg i rak.
Wyczuwanie kolan siedząc:
- podciąganie kolan do siadu skulonego
- pchanie kolan do siadu prostego (pokonując opór)
- w siadzie prostym – rozcieranie i poklepywanie kolan
- maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan
Wyczuwanie nóg (w ruchu).
- chodzenie, bieganie na „sztywnych” nogach
- chodzenie, bieganie na miękkich „gumowych” nogach
- dotykanie palcami stóp podłogi
- uderzanie o podłogę piętami
- uderzanie o podłogę całą stopą (szybko i wolno)
Wyczuwanie łokci.
- dotykanie łokciami kolan
- dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
Wyczuwanie twarzy – siedzenie w kole.
- wytrzeszczanie oczu („duże oczy”) i mrużenie oczu,
- zabawne miny
Wyczuwanie całego ciała.
- leżenie na plecach
- turlanie się (mięśnie naprężone i rozluźnione)
- leżenie z rękami wzdłuż ciała (napinanie i rozluźnianie mięśni)
Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu.
Przykłady ćwiczeń (ćwiczenia indywidualne):
- leżenie na plecach lub brzuchu (mięśnie rozluźnione)
- czołganie się po podłodze na której rozłożone są różne przeszkody
Ćwiczenia w parach:
- jedna osoba robi „mostek”, a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod,
przez, nad, dookoła itp.
- jedna osoba siedzi z zamkniętymi oczami, druga chodzi dookoła wypowiadając
imię siedzącej- osoba siedząca porusza się po podłodze podążając za głosem
Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą.
Przykłady ćwiczeń:
Ćwiczenia „z” w parach (partner „aktywny” i partner „bierny”).
- Pozycja siedząca: ćwiczący siedzi, opierając się plecami o partnera (nogi ugięte w
kolanach):
-
- pcha plecami partnera, starając się pokonać jego opór (zmiana ról),
- pozycja jak wyżej – kładzenie się na przemian plecami na partnera z
unoszeniem bioder
- Pozycja stojąca (tyłem): ćwiczący delikatnie kładzie się na plecach partnera, a ten
stara się częściowo przejąć ten ciężar
- Pozycja stojąca (tyłem): całkowite przyjęcie ciężaru, tak aby współćwiczący mógł
oderwać nogi od podłoża. Jest to ćwiczenie dość trudne, wymagające szczególnej
ostrożności i często asekuracji ze strony terapeuty
- Ciągnięcie za kostki ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub na plecach
- Ciągnięcie za przeguby rąk lub łokcie ćwiczącego na plecach
- Kołysanie: pozycja siedząca, tworzenie „fotelika” dla ćwiczącego „pasywnego” i
obejmowanie go, łagodnie kołysząc do przodu
- Kołysanie w różnych kierunkach: obejmujemy jedną ręką partnera, drugą
opieramy z tyłu o podłogę. „Opiekujący się” musi cały swój ciężar przenieść na
rękę opartą z tyłu
- Przyjęcie całego ciężaru ciała partnera: ćwiczący „aktywny” w klęku podpartym,
„pasywny” kładzie się dowolnie (na plecach, na brzuchu, wzdłuż i w poprzek),
„aktywny” porusza się po sali w różnych kierunkach
- Prowadzenie „ślepca”: ćwiczący zamyka oczy i jest oprowadzany (jest to
ćwiczenie trudniejsze, niż się wydaje – wymaga zaufania do „przewodnika’ oraz
zdecydowania i pewności siebie osoby aktywnej)
- Próby utrzymywania równowagi i ciężaru ciała:
- ćwiczący, leżąc na plecach (nogi zgięte0, podtrzymuje za ręce
współćwiczącego lezącego na brzuchu (plecach) na jego goleniach
-
- ćwiczący, leżąc na plecach (nogi podniesione i wyprostowane),
podtrzymuje za ręce współćwiczącego leżącego na jego stopach.
Są to ćwiczenia dość zaawansowane, dla osób wykazujących już pewien stopień pewności ruchów. Przyzwyczajają one – co jest ważne – dla kontaktu wzrokowego.
- Odpoczynek: ćwiczący mogą sobie pomóc sami w osiągnięciu relaksu przez:
- masaż karku i ramion
- delikatne uderzanie i podszczypywanie kończyn
- delikatne obracanie partnera na plecy i brzuch
Ćwiczenia „przeciwko” w parach.
- „Skała”: ćwiczący staje stabilnie w rozkroku podpartym lub siedzi mocno podparty
o podłoże; współćwiczący próbuje przesunąć „skałę”, pchając lub ciągnąc w
różnych kierunkach
-
„Worek”: to samo ćwiczenie ze współćwiczącym leżącym na plecach lub brzuchu,
a także próbowanie przewrócenia współćwiczącego na drugą stronę
- „Paczka”: dziecko zwija się w kłębek, a współćwiczący usiłuje „rozwiązać paczkę”,
ciągnąc za nogi i ręce; „paczka” może zostać uniesiona w górę („nie rozwiązana”),
co dowodzi dużej koncentracji energii i skupienia na zadaniu
Ćwiczenia „razem” w parach (obydwaj partnerzy „aktywni”).
- Partnerzy siedzą złączeni plecami, po czym wstają nie odrywając się od siebie,
napierając na siebie plecami tak, aby obydwaj powstali
- Kołysanie się: siedząc przodem do siebie z lekko ugiętymi nogami, ćwiczący
trzymają się za ręce lub przeguby; na zmianę kładą się na plecy i są przeciągani
przez partnera (ze zmianą ról)
- Równowaga: stojąc do siebie twarzą i trzymając się za ręce ćwiczący odchylają
się i przechodzą do siadu, a następnie wstają.
Każdy człowiek może służyć drugiemu pomocą, być wsparciem. To, co najbardziej może pomóc drugiemu człowiekowi, jest w nas. My sami możemy dać dziecku możliwość rozładowania napięcia w sposób bezpieczny i niedestrukcyjny. Metoda Weroniki Sherborne pozwala to dokładnie zobaczyć i „odkryć”.
Opracowanie:
Fizjoterapeuci
Ewa Wawruszak-Stolarczyk
Anna Kubik
Bibliografia
- „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka” Bożena Kisiel, Maria Przasnyska, Marta Bogdanowicz
- „Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne” Marta Bogdanowicz, Dariusz Okrzesik
- „Ruch rozwijający dla wszystkich” ” Marta Bogdanowicz, Alicja Kasica