SLI – to skrót od angielskiego terminu specificlanguageimpairment. Został on przetłumaczony na język polski jako specyficzne zaburzenie językowe.
Specyficzne zaburzenia językowe SLI – nie są wywołane przyczynami anatomicznymi, medycznymi bądź upośledzeniem umysłowym. Występujący u dzieci z SLI deficyt językowy nie jest spowodowany:
- – zaburzeniami artykulacyjnymi
- – wadami słuchu
- – chorobami ośrodkowego układu nerwowego
- – zaburzeniami emocjonalnymi
- – zaniedbaniami środowiskowymi
SLI rozwija się na bazie opóźnionego rozwoju mowy, ale nim nie jest. Jeżeli dziecko z ORM, mimo pewnych postępów, w dalszych latach nadal będzie wykazywać deficyty językowe, a jego mowa będzie rozwijać się nieprawidłowo, to możemy mówić o specyficznych zaburzeniach językowych –SLI.
Trudno jednoznacznie określić przyczynę specyficznego zaburzenia językowego. Uważa się, że jest ono związane z nietypowym funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego, które uniemożliwia szybkie przetwarzanie danych językowych. SLI może mieć także podłoże genetyczne.
Diagnozę SLI stawia się dopiero, gdy dziecko ukończy cztery lata. Dzieci z SLI to grupa niejednolita pod względem rodzaju i nasilenia objawów zaburzeń. Mogą mieć one problemy w każdym aspekcie komunikacji językowej : doborze słów, rozumieniu i tworzeniu zdań, poprawnej wymowie, odróżnianiu wyrazów podobnie brzmiących, układaniu opowiadań czy stosowaniu odpowiednich form w różnych sytuacjach społecznych.
Problemami towarzyszącymi SLI są :
- – kłopoty z pamięcią
- – trudności z koncentracją uwagi
- – problemy z zachowaniem ( agresja )
- – brak aktywnego udziału w lekcjach
- – trudności z czytaniem i pisaniem
- – trudności z nawiązaniem kontaktów społecznych już w wieku przedszkolnym
- – problemy ze zrozumieniem poleceń słownych wydawanych przez nauczyciela
Język jest postawą edukacji, dlatego należy zadbać o rozwój werbalny dziecka. Rodzice mogą pomóc swoim dzieciom przede wszystkim reagując na pierwsze symptomy nieprawidłowego rozwoju mowy, a także podejmując współpracę z nauczycielami i terapeutami. Szybka reakcja i wzajemna wymiana spostrzeżeń wpłynie na skuteczność podjętej terapii.
Opracowała :
Lidia Siodlaczek neurologopeda