BIBLIOTEKA POLECA

310 0

grzeczne dzieckoWraz z radością związaną z narodzinami dziecka nieodzownie budzą się w rodzicach poczucie odpowiedzialności za jego wychowanie i obawa, czy podołają temu niełatwemu zadaniu. Od samego początku co rusz pojawiają się nowe pytania, wątpliwości, lęki. Wszyscy rodzice tego doświadczają, uczą się na swoich błędach i z biegiem czasu nabywają zaufania do samych siebie. Aby jednak tych pomyłek i stresu było jak najmniej, warto skorzystać z doświadczenia i wiedzy światowej sławy specjalistów: pediatry Thomasa B. Brazeltona i psychiatry dziecięcego Joshuy D. Sparrowa. Książka Grzeczne dziecko została napisana z myślą o rodzicach, którzy mają problemy z ustalaniem zdrowych granic, wprowadzaniem dyscypliny i konsekwentnym jej egzekwowaniem. Dzięki lekturze: • poznają niezawodne sposoby radzenia sobie z najczęstszymi problemami, między innymi wymuszaniem, marudzeniem, kłamaniem, przejawami agresji; • nauczą się dobierać metody dyscyplinujące do temperamentu dziecka; • dowiedzą się, jak sprawnie pokonać drogę od dyscypliny do samodyscypliny; • otrzymają wiele praktycznych i sprawdzonych wskazówek, jak wspierać samodzielność dziecka oraz pomóc mu w budowaniu poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości.

podręcznik dlaJak pomóc się dziecku usamodzielnić, odnaleźć miejsce w grupie przyjaciół, określić wartości i ideały, na których warto się oprzeć? Jak wspierać w okresie zmian związanych z dojrzewaniem, pierwszych relacji uczuciowych, prawdziwej miłości i poznawania sfery seksualnej? Jak reagować w przypadku drobnych lub poważniejszych kłamstw albo przesadnej fascynacji idolem czy… serialem telewizyjnym? Jak wyznaczyć „godzinę policyjną” i uzgodnić zasady korzystania z kieszonkowego? Sprawy małe i duże – ponad sześćdziesiąt typowych sytuacji, zdarzeń i potencjalnych konfliktów, które mówią o trudnościach wzrastania i wychowywania.

Odbiorcy:
– rodzice, nauczyciele, wychowawcy – wszystkie osoby, które każdego dnia spotykają się z młodymi ludźmi i chcą ich jak najlepiej zrozumieć,
– zawodowi psychologowie, psychoterapeuci, pedagodzy – by lepiej potrafili współpracować
z rodzicami.

Dlaczego warto przeczytać tę książkę?
– autorzy, od lat zaangażowani w psychoterapię nastolatków, tłumaczą w niej, dlaczego przejście od dzieciństwa do dorosłości wiąże się z uczuciami i zachowaniami, które mogą przysparzać dorosłym istotnych problemów wychowawczych, jeśli nie zinterpretują ich poprawnie
– obalają mity dotyczące wychowania powtarzane przez media, które bez zastanowienia nagłaśniają zwłaszcza tragiczne wydarzenia i uogólniają je w szkodliwy sposób
– pokazują, jak olbrzymią pracę musi wykonać dorastający człowiek przez budowanie nowego „ja” płciowego i społecznego i przekładanie na słowa i myśli przemian zachodzących w jego burzliwie rozwijającym się ciele i umyśle
– uświadamiają pragnienia młodych, którzy tak naprawdę bardzo liczą na to, że dorośli podejmą wreszcie próbę zgłębienia ich uczuciowego i relacyjnego „nieprzystosowania” i pomogą im odkryć najgłębszą tożsamość i powołanie
– podkreślają, że na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim normalność dojrzewania i że może ona być źródłem radości i dla rodziców, i dla dzieci, a ograniczanie się do „znoszenia jej” jest niewybaczalnym zaniedbaniem, zwłaszcza gdy powodem są zwyczajne codzienne nieporozumienia.

sposoby aktywizowaniaRóżnorodne techniki motywowania uczniów do uczenia się i pobudzania kreatywnego myślenia, inspirowanie i rozwijanie racjonalnego myślenia uczniów, neurodydaktyka i organizowanie procesu uczenia się, problem egalitaryzmu i elitaryzmu, praca zespołowa uczniów, uczenie odpowiedzialności i samodzielności, nowoczesne technologie w szkole – to tylko niektóre z zagadnień omówionych w tym poradniku. Autor przedstawił metody aktywizowania uczniów w procesie nauczania – uczenia się, podając wiele wartościowych przykładów z praktyki pedagogicznej swojej i uznanych autorytetów w tej dziedzinie. Przedstawione działania mogą być od razu wykorzystane w praktyce szkolnej. Każdy rozdział podsumowany jest dobrymi radami dla Czytelnika oraz pytaniami sprawdzającymi wraz z wykazem literatury pogłębiającej omawiane zagadnienia, co inspiruje do aktywnej pracy z poradnikiem.

Scenariusze

Rozwój przez zabawę, to główne przesłanie książki zawierającej praktyczne scenariusze organizowania czasu wolnego dzieciom i młodzieży w sposób bezpieczny i atrakcyjny zarazem. Zabawa wpływa na rozwój inteligencji wielorakich, kształtuje kompetencje społeczne, wzmacnia poczucie własnej wartości, pomaga w zarządzaniu emocjami, wyposażając dziecko w umiejętności niezbędne do tego, by w dorosłym życiu mogło podjąć z sukcesem określone społeczne role.

Książka zawiera scenariusze zabaw, propozycje gier i projektów, które z założenia mają zabezpieczać potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży, nadając oddziaływaniom pedagogicznym i rodzicielskim głębszy wymiar w aspektach:
– kształtowania kompetencji komunikacyjnych,
– kształtowania kompetencji społecznych,
– budowania poczucia własnej wartości,
– rozwijania potencjału jednostek,
– umiejętnego zarządzania emocjami.

Celem zabaw przedstawionych w książce jest ukształtowanie jednostki stabilnej emocjonalnie, świadomej własnych zasobów, o wysokim poczuciu własnej wartości, otwartej na społeczne życie, z poczuciem współodpowiedzialności za tworzenie społecznej rzeczywistości, która ukierunkowana przez pedagogizację dorosłych świadomie w życiu zarządzać będzie swoim wszechstronnym rozwojem.

Dzieci i młodzież uczestnicząc w proponowanych zabawach, grach i projektach wzmocnią obszary związane z:
– rozwojem intelektualnym,
– rozwojem fizycznym,
– rozwojem społecznym,
– rozwojem emocjonalnym.

praca z ucziami ze specjalny,miKsiążka zawiera cenne wskazówki dla nauczycieli pomocne w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zawarte zostały opisy deficytów rozwojowych z zakresu percepcji wzrokowej, słuchowej oraz motoryki małej i dużej. Znajdują się w niej propozycje metod pracy nauczycieli z uczniami z dysleksją rozwojową, trudnościami w czytaniu i pisaniu, dyskalkulią, zaburzeniami mowy, a także z dziećmi słabowidzącymi i słabosłyszącymi.

W szerokim zakresie omówiono zagadnienia dotyczące podziału zdolności oraz cech charakteryzujących uczniów uzdolnionych. Opracowano przykładowe programy edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, plastycznej oraz programy wychowania fizycznego dla zdolnych uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

W treści książki znajduje się także charakterystyka dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym z uwzględnieniem Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.

rozwijanieJak rozwijać umiejętności społeczne dzieci w przyjemny i skuteczny sposób? Przez zabawę!
Przedstawiamy książkę, która krok po kroku wyjaśnia, jak nauczyć dzieci w wieku 5–12 lat:
• zawierania przyjaźni,
• czekania na swoją kolej,
• proszenia o pomoc i oferowania pomocy,
• używania odpowiednich słów,
• kontrolowania swojego zachowania,
• wyrażania emocji.

Ta książka to prawdziwa „skrzynka narzędziowa” nauczyciela, pedagoga, wychowawcy. Zawiera kompletne, rzetelne informacje na temat interwencji przez zabawę rozwijającą umiejętności społeczne dzieci – od wskazówek dotyczących tworzenia grupy po gotowe scenariusze interwencji.
Dodatkowym atutem książki jest uwzględnienie specyfiki terapii zabawą skierowanej do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

makatonKsiążka obejmuje teksty o różnym poziomie „naukowości”. Jedni autorzy dokonują analiz metodologicznych, wyjaśniając funkcjonowanie Makatonu w szerokim kontekście, inni natomiast opisują pracę przy bardzo konkretnych przypadkach. Tę cechę należy uznać za walor publikacji, ponieważ w ten sposób prezentuje ona obszerny zakres możliwości stosowania polskiej wersji metody Makaton. Jest to pierwsza tego typu książka zbierająca doświadczenia specjalistów, nauczycieli i rodziców, potwierdzające skuteczność metody, która znacząco zmienia jakość życia zarówno dzieci, młodzieży, jak i osób starszych, mających trudności w porozumiewaniu się z otoczeniem. Dzięki Makatonowi stali się oni rzeczywistymi uczestnikami życia społecznego na wszystkich dostępnych im poziomach.
Mam nadzieję, że książka opisująca metodę Makaton będzie wsparciem dla wszystkich, którzy codziennie podejmują trud przełamywania barier komunikacyjnych.
dr Bogusława B. Kaczmarek – autorka polskiej wersji Makatonu

Skip to content

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Wiecej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Nie zbieramy informacji w celach handlowych. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zakończ