LP. | TEMATYKA | ODBIORCA | OSOBY PROWADZĄCE |
OFERTA DLA NAUCZYCIELI |
|||
Żłobki, przedszkola | |||
1. | Jak pracować z dzieckiem w spektrum autyzmu? | nauczyciele przedszkoli | M.Szejka -Mach -pedagog I.Kobylańska – pedagog |
2. | „Nauka czytania bez stresowania” – jak prawidłowo wprowadzić dziecko w świat liter i sprawić żeby polubiło czytanie | nauczyciele przedszkoli | D.Szejka- Nast – neurologopeda |
3. | Współpraca z rodzicami – w tym z tzw „trudnym rodzicem” | n auczyciele przedszkoli i żłobków | E.Starzycka – psycholog |
4. | Dziecko z trudnościami w kontaktach społecznych, z problemami rozwojowymi – trudne rozmowy z rodzicami o konieczności diagnozy | nauczyciele przedszkoli i żłobków | E.Starzycka – psycholog |
5 . | Autyzm i co dalej? | nauczyciele przedszkoli | A. Lis -psycholog M.Pucicka – pedagog |
6. | Praca z dzieckiem z trudnościami komunikacyjnymi | nauczyciele przedszkoli | L.Siodlaczek – neurologopeda |
7 . | Zrozumieć dziecko nadpobudliwe | nauczyciele przedszkoli | K. Reszko -pedagog M.Wrotniak – psycholog |
8 . | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli | nauczyciele przedszkoli | E.Kropidłowska – logopeda |
9. | Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w przedszkolu | nauczyciele przedszkoli | K.Rudnicka – psycholog |
Szkoły Podstawowe | |||
1 . | Dziewczyny w spektrum – jak funkcjonują i z czym mierzą się na co dzień. | Szkoły podstawowe – nauczyciele | K. Reszko -pedagog M.Wrotniak – psycholog |
2 . | Zrozumieć dziecko nadpobudliwe | Szkoły podstawowe – nauczyciele | K. Reszko – pedagog M. Wrotniak – p sycholog |
3 . | Wpływ zaburzeń percepcji słuchowej w zakresie analizy i syntezy słuchowej na trudności uczniów w czytaniu i pisaniu | Szkoły podstawowe – nauczyciele | A. Terlecka – pedagog, logopeda |
4. | Funkcjonowanie szkolne dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego | Szkoły podstawowe- nauczyciele | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
5. | Diagnoza w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, jak przebiega i w jaki sposób może pomóc uczniowi w procesie edukacyjnym | Szkoły podstawowe- nauczyciele | E. Wilk -psycholog M.Bagińska -psycholog |
6. | Praca z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera | Szkoły podstawowe – nauczyciele | M.Szejka -Mach pedagog I.Kobylańska -pedagog |
7. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli | Szkoły podstawowe- nauczyciele | E.Kropidłowska – logopeda |
8. | Dziecko z wadą wzroku i słuchu – wskazania do pracy z uczniem | Szkoły podstawowe- nauczyciele | K.Rudnicka – psycholog |
9. | Edukacja zdrowotna na poszczególnych jednostkach lekcyjnych | Szkoły podstawowe- nauczyciele | W.Szymczak – terapeuta ruchu E.Wawruszak -Stolarczyk – terapeuta ruchu |
10 | Ja wspierać rozwój mowy w szkole nie będąc logopedą | Szkoły podstawowe | E. Piwowarczyk – logopeda |
Szkoły Ponadpodstawowe | |||
1. | Komunikacja sprzyjająca budowaniu relacji z uczniami | Szkoły ponadpodstawowe – nauczyciele | A. Myślicka – pedagog A. Chłądowicz – pedagog |
2 . | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli | Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | E.Kropidłowska – logopeda |
OFERTA DLA RODZICÓW – prelekcje |
|||
Szkoły Podstawowe | |||
1. | Kary i nagrody w wychowaniu . | Rodzice dzieci przedszkolnych | M. Pucicka – pedagog |
2. | Rozwój mowy i myślenia u dziecka (0-6) | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i żłobkowym | L. Siodlaczek |
3 . | Bunt na pokładzie – o roli rodziców w wychowaniu dziecka | Rodzice dzieci w wieku przedszkolny m | A. Lis – psycholog |
4 . | Dojrzałość szkolna – jak rodzic może wspierać dojrzałość swojego dziecka | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | K. Reszko -pedagog |
5 . | Wada wymowy jako jedna z przyczyn trudności dziecka w czytaniu i pisaniu. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | A.Terlecka -pedagog , logopeda |
6 . | Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci i ich wpływ na trudności w czytaniu i pisaniu | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | A.Terlecka-pedagog , logopeda |
7 . | Jak rozpoznać zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dziecka. Jak im przeciwdziałać w warunkach domowych | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | A. Myślicka – pedagog |
8 . | „Nauka czytania bez stresowania” – jak prawidłowo wprowadzać dziecko w świat liter i sprawić, żeby polubiło czytanie | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | D.Szejka -Nast. – logopeda |
9. | Od karmienia do mówienia – wpływ funkcji prymarnych na rozwój mowy | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | D.Szejka -Nast. – logopeda |
10. | Zrozumieć nadpobudliwe dziecko | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | M.Wrotniak – psycholog |
11. | Wspieranie rozwoju mowy małego dziecka | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | E.Kropidłowska -logopeda |
12. | Kiedy do logopedy? Jak wygląda prawidłowy rozwój mowy | Rodzice dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym | E.Kropidłowska -logopeda |
13. | Zachowania trudne u dzieci – skuteczne reagowanie i współpraca z przedszkolem i żłobkiem | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i żłobkowym | E.Starzycka -psycholog |
14. | Szkoła dla rodziców i wychowawców | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | E.Starzycka -psycholog |
15. | Uczymy dziecko samodzielności i pewności siebie | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | E.Starzycka -psycholog |
16. | Niejadek – jak pomóc sobie i dziecku? | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i żłobkowym | M.Szejka -Mach-pedagog |
17. | Jak wspierać rozwój mowy dziecka w domu | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | E . Piwowarczyk – logopeda |
Szkoły podstawowe | |||
1. | Uzależnienia XXI wieku | Rodzice uczniów szkoły podstawowej | I.Kobylańska -pedagog |
2. | Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym | Rodzice uczniów szkoły podstawowej | I.Kobylańska -pedagog |
3. | Kiedy warto wybrać się z dzieckiem do specjalisty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej? | Rodzice uczniów szkoły podstawowej | M.Bagińska – psycholog |
4. | Wada wymowy jako jedna z przyczyn trudności dziecka w czytaniu i pisaniu. | Rodzice uczniów szkół podstawowych kl as . I- III | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
5. | Trudności uczniów w czytaniu i pisaniu w aspekcie zaburzeń percepcji słuchowej. Propozycje terapii. | Rodzice uczniów szkół podstawowych kl as I- III | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
6. | Zrozumieć dziecko nadpobudliwe | Rodzice uczniów szkół podstawowych | M.Wrotniak -psycholog |
7. | Budowanie motywacji u dzieci do aktywności ruchowej | Rodzice uczniów szkół podstawowych | E.Wawruszak -Stolarczyk – terapeuta ruchu |
8. | Ćwiczenie integrujące półkule mózgowe czyli jak pokonać stres i uczynić naukę bardziej przyjemną | Rodzice uczniów szkół podstawowych | W.Szymczak – terapeuta ruchu |
9. | Moje dziecko jest niejadkiem! – jak pomóc sobie i dziecku | Rodzice uczniów szkoły podstawowej I etap | M.Szejka -Mach-pedagog |
10. | Czy kryzys emocjonalny to już depresja -jak odróżnić naturalne emocje mojego dziecka od choroby | Rodzice uczniów szkół podstawowych – II etap | E. Wilk-psycholog |
Szkoły ponadpodstawowe | |||
1. | Rozpoznawanie kryzysu psychicznego u nastolatków | Rodzice uczniów szk ół ponadpodstawow ych | A. Chłądowicz – pedagog |
OFERTA DLA DZIECI/UCZNIÓW |
|||
Żłobki, przedszkola | |||
1. | Badania przesiewowe programem „Słyszę”, | Dzieci od 5 rż | D.Szejka -Nast. – neurologopeda E.Kropidłowska – logopeda |
2. | Logopedyczne b adania przesiewowe | Dzieci przedszkolne | D.Szejka -Nast. – neurologopeda E.Kropidłowska – logopeda A. Terlecka – logopeda |
3. | Warsztaty dla dzieci 6-letnich wg programu A. Maurer „Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych” | Dzieci 6 letnie | A.Terlecka – logopeda, pedagog |
4. | Trening kontrolowania złości | Dzieci w wieku przedszkolnym | M. Pucicka-pedagog A.Lis -psycholog |
5. | W krainie uczuć i emocji – Spotkani a cykliczne – 4 spotkania | Dzieci w wieku przedszkolnym | M. Pucicka-pedagog A.Lis -psycholog |
6. | Zabawy rozwijające funkcje poznawcze i komunikacyjne – warsztaty | Dzieci w wieku przedszkolny m | M. Pucicka-pedagog L. Siodlaczek |
7. | Zabawy z kameleonem Leonem – ćwiczenia ortofoniczne dla maluchów | Dzieci w wieku przedszkolnym | E.Kropidłowska – logopeda |
8. | Badania pod katem zaburzeń integracji sensoryczn ej z zastosowaniem Kart Oceny Rozwoju Sensomotorycznego | Dzieci w wieku przedszkolnym i żłobkowym | K.Rudnicka – psycholog |
9. | „Moja złość , mój lęk – radzę sobie z ni mi ” | Dzieci w wieku przedszkol nym | E.Starzycka-psycholog |
10. | Integracja bilateralna – cykl spotkań 1 w miesiącu | Dzieci w wieku 5-6 r.ż. | K. Reszko-pedagog A. Myślicka -pedagog |
Szkoły podstawowe | |||
1 . | Przesiewowe badania logopedyczne – profilaktyka zaburzeń mowy | Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej | A.Terlecka-pedagog , logopeda |
2 . | Badania przesiewowe niewerbalnych możliwości intelektualnych Testem Matryc Progresywnych RAVEN’S 2 | Uczniowie kl. I szkół podstawowych | M. Bagińska -psycholog |
3 . | Zajęcia integracyjne , reintegracyjne | Uczniowie szkół podstawowych | I.Kobylańska -pedagog |
4 . | Techniki efektywnego uczenia się | Uczniowie szkół podstawowych | M. Pucicka -pedagog A. E. Wilk – psycholog |
5 . | Bądź tu i teraz z Twoim ciałem. Rola powiązania ciała i umysłu. Warsztaty uważności | Uczniowie szkół podstawowych klasy IV-VI | E.Wawruszak -Stolarczyk – terapeuta ruchu W.Szymczak terapeuta ruchu |
6. | Zajęcia z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej | Uczniowie kl . II I szkół podstawowych | M. Wrotniak – psycholog K. Reszko – pedagog |
7. | Jak być dobrym kolegą/koleżanką? – rozwijanie empatii i współpracy | Uczniowie szkół podstawowych – I etap | E. Wilk-psycholog A.Chłądowicz – pedagog |
8. | Hejt, cyberprzemoc – jak reagować i gdzie szukać pomocy | Uczniowie szkół podstawowych – I I etap | E. Wilk-psycholog |
9. | Ja w grupie – budowanie pozytywnych relacji i poczucia własnej wartości | Uczniowie szkół podstawowych – II etap | E. Wilk-psycholog A.Ch łą dowicz – pedagog |
10. | Uzależnienia behawioralne | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
11. | Budowanie odporności psychicznej | Uczniowie w wieku 14-17 lat | A. Chłądowicz – pedagog A. Myślicka – pedagog |
12. | Zarządzanie konfliktem w grupie | Uczniowie w wieku 14-17 lat | A.Chłądowicz – pedagog A.Myślicka – pedagog |
13. | Jak mówić, żeby nas słuchano? | Uczniowie klas 7-8 SP | E. Piwowarczyk – logopeda |
Szkoły ponadpodstawowe | |||
1. | Relacje rówieśnicze i romantyczne – o granicach, emocjach i szacunku | Uczniowi e szkół ponadpodstawowych | E. Wilk-psycholog A.Chłądowicz – pedagog |
2. | Zajęcia integracyjne , reintegracyjne | Uczniowi e szkół ponadpodstawowych | I.Kobylańska – pedagog K. Reszko -pedagog |
3. | Uzależnienia behawioralne | Uczniowi e szkół ponadpodstawowych | E. Wilk – psycholog |
4 . | „Ja to mam lęk…” – o zaburzeniach lękowych u młodzieży | Uczniowi e szkół ponadpodstawowych | E. Wilk-psycholog A.Chłądowicz – pedagog |
5. | Budowanie odporności psychicznej | Uczniowie w wieku 14-17 lat | A. Chłądowicz – pedagog A. Myślicka – pedagog |
6. | Zarządzanie konfliktem w grupie | Uczniowie w wieku 14-17 lat | A.Chłądowicz – pedagog A.Myślicka – pedagog |
Poniżej znajdują się propozycje sieci współpracy/grup problemowych dla nauczycieli/specjalistów, które mogą być utworzone w bieżącym roku szkolnym 202 5 /202 6 . J eżeli są Państwo zainteresowani udziałem w spotkaniach z poniższych grup/sieci, prosimy o zapisy mailem (poradniaparkowa2@wp.pl). W zależności od Państwa zapotrzebowania oraz naszych możliwości – takie grupy zostaną utworzone lub kontynuowane.
Sieć współpracy/ g rupy problemowe dla nauczycieli/specjalistów realizowane na terenie PCPPPiDE :
1. Sieć współpracy pedagogów szkół podstawowych –ponadpodstawowych – I. Kobylańska , K. Reszko
2. Sieć współpracy psychologów szkół p odstawowych i ponadpodstawowych – M. Bag ińska, M. Wrotniak
3 . Sieć współpracy doradców zawodowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych – G.Wojtala
4 . Sieć współpracy logopedów (przedszkola i szkoły podstawowe) – D. Szejka- Nast , L. Siodlaczek (min. 8 osób)
5. Grupa problemowa dla nauczycieli szkół podstawowych – dostosowanie środowiska szkolnego dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową W. Szymczak, E. Wawruszak -Stolarczyk (min. 5 osób)
6 . Grupa problemowa dla psychologów przedszkolnych, pedagogów specjalnych i nauczycieli wspomagających w przedszkolach – E. Starzycka
7 . Sie ć współpracy dyrektorów szkół podstawowych, ponadpodstawowych – R. Kryczek , M. Bagińska, M. Horożaniecka (o terminach spotkań będziemy informować wszystkie szkoły drogę mailową).
Grupy wsparcia dla rodziców:
Grupa wsparcia dla rodziców uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z trudnościami wychowawczymi z elementami regulacji nerwu błędnego M. Wrotniak , K. Reszko (min. 10 osób).
Grupa wsparcia dla rodziców dzieci (7-11 lat) z trudnościami w rozpoznawaniu i regulowaniu emocji A. Chłądowicz , A. Myślicka ( min . 10 osób)
Oferta PC Biblioteki Pedagogicznej w Dzierżoniowie
1. Zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży.
Tematy zajęć:
Przedszkola (starsze grupy)
Baśniowe podróże w bibliotece.
„Amelka i latająca księga” – teatrzyk.
Szkoły podstawowe klasy I-III
Spotkanie z bajkami – bingo literackie dla najmłodszych.
Ćwiczymy spostrzegawczość – planszówki w bibliotece.
Teatrzyk kamishibai w bibliotece.
Szkoły podstawowe klasy IV-VI
Escape room w bibliotece.
Historia pisma – warsztaty w bibliotece.
Rozwijanie umiejętności analitycznych – zajęcia z planszówkami.
Szkoły podstawowe klasy VIII
Warsztat informacyjny Biblioteki Pedagogicznej.
Jak uczyć się szybciej i skuteczniej.
Szkoły ponadpodstawowe klasy I-IV
Efektywne zarządzanie czasem.
Jak uczyć się szybciej i skuteczniej.
Warsztat Informacyjny Biblioteki Pedagogicznej.
Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze
„Książkowe supermoce ” – cykl zajęć biblioterapeutycznych.
(zajęcia są dostosowywane do wieku uczestników i stopnia niepełnosprawności).
2. Wystawy tematyczne
W roku szkolnym 2025/2026 oferujemy możliwość wypożyczenia do placówek oświatowych Powiatu Dzierżoniowskiego wystaw tematycznych książek dotyczących następujących zagadnień:
Cyfrowe bezpieczeństwo.
Kształtowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów.
Ćwiczymy koncentrację i pamięć.
Profilaktyka przemocy w szkole.
Kształtowanie odporności psychicznej u dzieci i młodzieży.
Mój region – moja pasja.
Metody aktywizujące w nauczaniu.
Techniki skutecznego uczenia się.
Przeciwdziałanie uzależnieniom w szkole.
Trening umiejętności społecznych – scenariusze zajęć.
Wydarzenia czytelnicze
05.11.2025 Dzień Postaci z Bajek.
03.03.2026 Międzynarodowy Dzień Pisarzy i Pisarek.
23.04.2026 Dzień Książki i Praw Autorskich.
8.05-15.05.2026 Obchody Tygodnia Bibliotek.
1-7 czerwca 2026 Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom.
Spotkania w ramach sieci współpracy bibliotekarzy szkolnych Powiatu Dzierżoniowskiego:
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych (październik 2025).
Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek (maj 2026).
Przygotowanie literatury na wskazany temat – wyszukanie dostępnych materiałów bibliotecznych, po wcześniejszym uzgodnieniu tematyki z nauczycielem bibliotekarzem.
Akty prawne