Oferta Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej na rok szkolny 2024/2025
LP. | TEMATYKA | ODBIORCA | OSOBY PROWADZĄCE |
OFERTA DLA NAUCZYCIELI |
|||
Przedszkola | |||
1. | Rozwój psychoseksualny dziecka w wieku przedszkolnym. | nauczyciele przedszkoli | A.Lis – psycholog |
2. | „Nauka czytania bez stresowania” – jak prawidłowo wprowadzić dziecko w świat liter i sprawić żeby polubiło czytanie. | nauczyciele przedszkoli | D. Szejka-Nast – neurologopeda |
3. | Współpraca z rodzicami – w tym z tzw „trudnym rodzicem”. | nauczyciele przedszkoli | E. Starzycka – psycholog |
4. | Autyzm i co dalej?
|
nauczyciele przedszkoli | A.Lis-psycholog
M.Pucicka-pedagog
|
5. | Jak pracować z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji. | nauczyciele przedszkoli | A.Lis-psycholog
M. Pucicka -pedagog |
6. | Dziecko lękowe, dziecko z mutyzmem wybiórczym w grupie przedszkolnej i co dalej? | nauczyciele przedszkoli | K. Reszko -pedagog
M.Wrotniak- psycholog |
7. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli. | nauczyciele przedszkoli | E. Kropidłowska – logopeda |
8. | Jak nauczyciel może przeciwdziałać wadom postawy u dzieci? | nauczyciele przedszkoli | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
W.Szymczak-terapeuta ruchu |
Szkoły Podstawowe | |||
1. | Dziewczyny w spektrum – jak funkcjonują i z czym mierzą się na co dzień? | Szkoły podstawowe- nauczyciele | K. Reszko -pedagog
M.Wrotniak- psycholog |
2. | Procedura Niebieskiej Karty. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | A. Myślicka – pedagog |
3. | Wpływ zaburzeń percepcji słuchowej w zakresie analizy i syntezy słuchowej na trudności uczniów w czytaniu i pisaniu. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
4. | Funkcjonowanie szkolne dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
5. | Wypalenie zawodowe. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | P. Kossowski – psycholog |
6. | Problemy emocjonalne uczniów – jak je dostrzec i wspierać rodziców.
|
Szkoły podstawowe- nauczyciele | E. Wilk-psycholog
M.Bagińska-psycholog |
7. | Praca z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | M.Szejka-Mach pedagog
I. Kobylańska -pedagog |
8. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | E. Kropidłowska – logopeda |
9. | Neuroróżnorodność- zrozumienie potrzeb ucznia neuroatypowego. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | E. Wilk-psycholog
P.Kossowski – psycholog |
10 | Jak nauczyciel może przeciwdziałać wadom postawy u dzieci? | Szkoły podstawowe- nauczyciele | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
W.Szymczak-terapeuta ruchu |
Szkoły Ponadpodstawowe | |||
1. | Neuroróżnorodność- zrozumienie potrzeb ucznia neuroatypowego. | Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele
|
E. Wilk-psycholog
P.Kossowski – psycholog |
2. | Problemy emocjonalne uczniów – jak je dostrzec i wspierać rodziców. | Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | E. Wilk – psycholog
M.Bagińska-psycholog |
3. | „Nie trać głosu” – warsztat pracy głosem dla nauczycieli. | Szkoły ponadpodstawowe- nauczyciele | E.Kropidłowska- logopeda |
4. | Wypalenie zawodowe. | Szkoły podstawowe- nauczyciele | P. Kossowski – psycholog |
OFERTA DLA RODZICÓW – prelekcje | |||
Przedszkola | |||
1. | Kary i nagrody w wychowaniu. | Rodzice dzieci przedszkolnych | M. Pucicka-pedagog |
2. | Moje dziecko jest niejadkiem!-jak pomóc sobie i dziecku. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | M. Szejka-Mach-pedagog |
3 | Bunt na pokładzie – o roli rodziców w wychowaniu dziecka. | Rodzice dzieci przedszkolnych | A. Lis – psycholog |
4. | Dojrzałość szkolna- jak rodzic może wspierać dojrzałość swojego dziecka. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | K. Reszko-pedagog |
5. | Wada wymowy jako jedna z przyczyn trudności dziecka w czytaniu i pisaniu. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym
|
A.Terlecka – pedagog, logopeda |
6. | Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | A.Terlecka –
pedagog, logopeda |
7. | Dobór prawidłowego obuwia dla dziecka i jego wpływ na rozwój stopy. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym
(minimum 10 zainteresowanych rodziców) |
E. Wawruszak -Stolarczyk – terapeuta ruchu lub
W. Szymczak – terapeuta ruchu |
8. | Wpływ nowoczesnej technologii na rozwój mowy dziecka. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | D. Szejka-Nast. – logopeda |
9. | „Nauka czytania bez stresowania” – jak prawidłowo wprowadzić dziecko w świat liter i sprawić żeby polubiło czytanie. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | D. Szejka-Nast. – logopeda |
10. | Od karmienia do mówienia – wpływ funkcji prymarnych na rozwój mowy. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | D. Szejka-Nast. – logopeda |
11. | Zachowania trudne u dzieci – skuteczne reagowanie i współpraca z przedszkolem. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | E. Starzycka -psycholog |
12. | Jak przygotować emocjonalnie dziecko do rozpoczęcia nauki szkolnej? | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | E. Starzycka -psycholog |
13. | Wspieranie rozwoju mowy małego dziecka. | Rodzice dzieci w wieku i przedszkolnym | E. Kropidłowska-logopeda |
14. | Zapobieganie zaburzeniom integracji sensorycznej u dzieci w wieku młodszym. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | M. Szejka-Mach – pedagog |
15 | Kiedy do logopedy? Jak wygląda prawidłowy rozwój mowy. | Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym | E. Kropidłowska-logopeda |
Szkoły podstawowe | |||
1. | Uzależnienia XXI wieku. | Rodzice uczniów szkoły podstawowej | I.Kobylańska-pedagog |
2. | Postawy rodzicielskie i ich wpływ na rozwój dziecka. | Rodzice uczniów szkoły podstawowej | A.Myślicka-pedagog |
3 | Kiedy pozwolić, kiedy zabronić? – stawianie granic. | Rodzice uczniów szkoły podstawowej | A.Myślicka-pedagog |
4. | Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym… | Rodzice uczniów szkoły podstawowej | I.Kobylańska-pedagog |
5. | Wada wymowy jako jedna z przyczyn trudności dziecka w czytaniu i pisaniu. | Rodzice uczniów szkół podstawowych klas. I- III | A.Terlecka- pedagog, logopeda |
6. | Trudności uczniów w czytaniu i pisaniu w aspekcie zaburzeń percepcji słuchowej. Propozycje terapii. | Rodzice uczniów szkół podstawowych klas. I- III | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
7. | Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci. | Rodzice uczniów szkół podstawowych klas. I- III | A.Terlecka – pedagog, logopeda |
8. | Rodzeństwo. Jak wspierać relację swoich dzieci. | Rodzice uczniów szkół podstawowych | M.Wrotniak-psycholog |
9. | Trudności wieku dorastania-depresja. | Rodzice uczniów szkół podstawowych klas 7-8 | P.Kossowski-psycholog |
10. | Rozpoznawanie kryzysu psychicznego u nastolatków. | Rodzice uczniów szkół podstawowych klas 7-8 | P.Kossowski-psycholog |
11. | Jak wspierać i rozwijać motywację u dzieci? | Rodzice uczniów szkoły podstawowej | E. Wilk-psycholog |
12. | Kiedy warto wybrać się z dzieckiem do specjalisty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej? | Rodzice uczniów szkół podstawowych | M. Bagińska psycholog |
13. | Moje dziecko jest niejadkiem!-jak pomóc sobie i dziecku. | Rodzice uczniów klas I-III SP | M. Szejka- Mach-pedagog |
Szkoły ponadpodstawowe | |||
1. | Jak wspierać i rozwijać motywację u uczniów? | Rodzice uczniów klas szkoły ponadpodstawowej, | E. Wilk-psycholog |
3. | Trudności wieku dorastania-depresja. | Rodzice uczniów szkół ponadpodstawowych | P.Kossowski-psycholog |
4. | Rozpoznawanie kryzysu psychicznego u nastolatków. | Rodzice uczniów szkół ponadpodstawowych | P.Kossowski-psycholog |
OFERTA DLA DZIECI/UCZNIÓW | |||
Przedszkola | |||
1. | Badania przesiewowe programem „Słyszę”, | Dzieci od 5 rż | D. Szejka-Nast. – neurologopeda
E. Kropidłowska – logopeda |
2. | Przesiewowe badania logopedyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym | Dzieci w wieku przedszkolnym | E. Kropidłowska – logopeda
D. Szejka- Nast – neurologopeda |
3. | Warsztaty dla dzieci 6-letnich wg programu A. Maurer „Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych”. | Dzieci 6 letnie –
II semestr |
A.Terlecka- logopeda, pedagog |
4. | Trening kontrolowania złości. | Dzieci w wieku przedszkolnym | M. Pucicka-pedagog
A.Lis-psycholog |
5. | W krainie uczuć i emocji – Spotkania cykliczne – 4 spotkania. | Dzieci w wieku przedszkolnym | M. Pucicka-pedagog
A.Lis-psycholog |
6. | Zabawy z kameleonem Leonem – ćwiczenia ortofoniczne dla maluchów. | Dzieci w wieku przedszkolnym | E. Kropidłowska – logopeda |
7. | „Moja złość, mój lęk – radzę sobie z nimi” | Dzieci w wieku przedszkolnym | E. Starzycka-psycholog |
8. | Integracja grupy przedszkolnej w zabawach logorytmicznych. | Dzieci w wieku przedszkolnym | D. Szejka-Nast. – neurologopeda |
Szkoły podstawowe |
|||
1. | Badania przesiewowe dla uczniów klas I (diagnoza analizy i syntezy fonemowej, formuły lateralizacji i sprawności grafomotorycznej). | Uczniowie klas I | I.Kobylańska-pedagog |
2. | Przesiewowe badania logopedyczne – profilaktyka zaburzeń mowy. | Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej | A.Terlecka-pedagog, logopeda |
3. | Badania przesiewowe możliwości intelektualnych Niewerbalnym Testem
TONI 4. |
Uczniowie kl. I szkół podstawowych | M. Bagińska -psycholog |
4. | „Jak dbać o dobre relacje z rówieśnikami. Jak efektywnie rozwiązywać problemy rówieśnicze”? | Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej | A.Myślicka – pedagog |
5. | Zajęcia integracyjne klas I. | Uczniowie szkół podstawowych | I.Kobylańska-pedagog
M. Szejka Mach-pedagog |
6. | Techniki efektywnego uczenia się. | Uczniowie szkół podstawowych | M. Pucicka -pedagog
E. Wilk – psycholog |
7. | Zajęcia integracyjne /budujące zespół klasowy. | Uczniowie szkół podstawowych | M. Pucicka -pedagog
E. Wilk – psycholog |
8. | Zajęcia z obszaru rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych. | Uczniowie szkół podstawowych | M. Pucicka -pedagog
E. Wilk – psycholog |
9. | Nastoletnia depresja. | Uczniowie klasy 7-8 szkoły podstawowej | P. Kossowski – psycholog |
10 | Budowanie motywacji. | Uczniowie klasy 7-8 szkoły podstawowej | P. Kossowski – psycholog |
11 | Budowanie odporności psychicznej. | Uczniowie klasy 7-8 szkoły podstawowej | P. Kossowski – psycholog |
12 | Profilaktyka zdrowia psychicznego. | Uczniowie klasy 7-8 szkoły podstawowej | P. Kossowski – psycholog |
10. | Randka z emocjami, czyli dlaczego są i co z nimi zrobić – warsztaty dla klas III szkoły podstawowej (cykl 3 spotkań). | Uczniowie kl. III szkół podstawowych | M. Wrotniak – psycholog
K. Reszko – pedagog |
11. | Zajęcia psychoedukacyjne na temat depresji. | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
12. | STOP cyberprzemocy. | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
13. | Zajęcia psychoedukacyjne na temat uzależnień behawioralnych. | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
14. | Warsztaty „Jak polubić siebie?” (ciałopozytywność, mocne strony, samoakceptacji). | Uczniowie szkół podstawowych | E. Wilk-psycholog |
15 | Uważność i ruch – techniki relaksacyjne. | Uczniowie klas 7-8 szkoły podstawowej | E. Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
W. Szymczak terapeuta ruchu |
Szkoły ponadpodstawowe | |||
1. | Uważność i ruch – techniki relaksacyjne. | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E.Wawruszak-Stolarczyk – terapeuta ruchu
W. Szymczak terapeuta ruchu |
2. | Zajęcia integracyjne, reintegracyjne. | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | I.Kobylańska – pedagog
K. Reszko -pedagog |
3. | Warsztaty „Jak polubić siebie?” (ciałopozytywność, mocne strony, samoakceptacji). | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk – psycholog |
4. | Zajęcia psychoedukacyjne na temat depresji. | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk-psycholog |
5. | Zajęcia z obszaru cyberprzemocy i poruszania się po świecie online. | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | E. Wilk-psycholog |
6. | Nastoletnia depresja. | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | P. Kossowski – psycholog |
7. | Budowanie motywacji. | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | P. Kossowski – psycholog |
8. | Budowanie odporności psychicznej. | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | P. Kossowski – psycholog |
9. | Profilaktyki zdrowia psychicznego. | Uczniowie szkół ponadpodstawowych | P. Kossowski – psycholog |
Poniżej znajdują się propozycje sieci współpracy/grup problemowych dla nauczycieli/specjalistów, które mogą być utworzone w bieżącym roku szkolnym 2024/2025. Jeżeli są Państwo zainteresowani udziałem w spotkaniach z poniższych grup/sieci, prosimy o pisemne zgłoszenie chętnych z danej placówki. W zależności od Państwa zapotrzebowania oraz naszych możliwości – takie grupy zostaną utworzone lub kontynuowane.
Sieć współpracy/grupy problemowe dla nauczycieli/specjalistów realizowane na terenie PCPPPiDE:
- Sieć współpracy pedagogów szkół podstawowych –ponadpodstawowych – I. Kobylańska, K. Reszko
- Sieć współpracy psychologów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – M. Bagińska, M. Wrotniak
- Sieć współpracy doradców zawodowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych – G.Wojtala, R. Krzyczek
- Sieć współpracy logopedów (przedszkola i szkoły podstawowe) – D. Szejka-Nast, logopeda (min. 8 osób).
- Sieć współpracy dyrektorów szkół podstawowych, ponadpodstawowych – R. Kryczek, M. Bagińska, M. Horożaniecka.
- Grupa problemowa (grupa samokształceniowa) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej rozpoczynających prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych „Rola percepcji wzrokowej w trudnościach uczniów w czytaniu i pisaniu. Propozycje terapii – A. Terlecka (min 5 osób) 2 godziny co 2 miesiące.
- Grupa problemowa dla nauczycieli szkół podstawowych pracujących z dzieckiem zagrożonym przemocą i doświadczającym przemocy – (min 5 osób ) A. Myślicka.
- Grupa problemowa dla nauczycieli szkół podstawowych pracujących z uczniem z niepełnosprawnością ruchową (ergonomiczne miejsce do nauki dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową) – nauczyciele szkół podstawowych (min. 5 osób). – E. Wawruszak – Stolarczyk, W. Szymczak.
Grupy wsparcia dla rodziców:
- Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z trudnościami wychowawczymi w wieku 12-15 lat – M. Wrotniak, K. Reszko (min. 10 osób).
- „Warsztaty umiejętności wychowawczych” – dla rodziców dzieci w wieku 7-11 ( max. 15 osób) A. Myślicka
- Szkoła dla rodziców i wychowawców – (10 spotkań) dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym – E. Starzycka
Oferta Biblioteki Pedagogicznej rok szk. 2024/2025
Biblioteka Pedagogiczna w Dzierżoniowie zachęca nauczycieli placówek oświatowych Powiatu Dzierżoniowskiego do skorzystania z oferty zajęć edukacyjnych dla dzieci
i młodzieży po wcześniejszym ustaleniu terminu zajęć.
Zgłoszenia: e-mail: dzierzoniow@dbp.wroc.pl.
- Zajęcia biblioteczne, tematy:
Przedszkola (starsze grupy)
Odkrywamy jesienne skarby.
O borsuku, który na cały świat się obraził – teatrzyk.
Spotkanie z książką.
Szkoły podstawowe klasy I-III
Książka moim przyjacielem.
Ćwiczenia dla umysłu – turniej gier planszowych.
Szkoły podstawowe klasy IV-VI
Kreatywnie w bibliotece.
Od kreski do słowa – historia pisma.
Ćwiczenia dla umysłu – turniej gier planszowych.
Szkoły podstawowe klasy VIII
Warsztat informacyjny Biblioteki Pedagogicznej.
Ćwiczenia dla umysłu – turniej gier planszowych.
Szkoły ponadpodstawowe klasy I-IV
Jak skutecznie zarządzać czasem.
Jak uczyć się szybciej i skuteczniej.
Warsztat Informacyjny Biblioteki Pedagogicznej.
Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze
(zajęcia są dostosowywane do wieku uczestników i stopnia niepełnosprawności)
Magiczna moc książek – cykl zajęć biblioterapeutycznych.
- Wystawy tematyczne
W roku szkolnym 2024/2025 oferujemy możliwość wypożyczenia do placówek oświatowych Powiatu Dzierżoniowskiego wystaw tematycznych książek dotyczących następujących zagadnień:
Profilaktyka nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży.
Depresja i autoagresja u nastolatków.
Techniki i metody relaksacji w wychowaniu, edukacji i terapii.
Wspieranie kompetencji cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli.
Uczeń w spektrum autyzmu.
Edukacja ustawiczna – możliwość indywidualnego rozwoju człowieka.
Rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci i młodzieży w szkole. Wyzwania wychowania.
- Wydarzenia czytelnicze
(skierowane do placówek oświatowych Powiatu Dzierżoniowskiego)
06.09.2024 Narodowe Czytanie 2024 – Juliusz Słowacki Kordian.
05.11.2024 Dzień Postaci z Bajek.
03.03.2025 Międzynarodowy Dzień Pisarzy i Pisarek.
23.04.2025 Dzień Książki i Praw Autorskich.
8.05-15.05.2025 Obchody Tygodnia Bibliotek.
1-7 czerwca 2025 Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom.
- Spotkania w ramach sieci współpracy bibliotekarzy szkolnych
Powiatu Dzierżoniowskiego:
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych (październik 2024).
Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek (maj 2025).
- Przygotowanie literatury na wskazany temat – wyszukanie dostępnych materiałów bibliotecznych, po wcześniejszym uzgodnieniu tematyki z nauczycielem bibliotekarzem.
Akty prawne