Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka

Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka

Ruch w życiu człowieka jest bardzo ważnym elementem na każdym etapie jego rozwoju. Ruch umożliwia działanie, aktywność, a także zaspokajanie podstawowych potrzeba człowieka. Dziecku umiejętność poruszania się daje możliwość eksploatacji otoczenia, poznawania i uczenia się. Dzięki ruchom naszego ciała możemy także wyrazić swoje uczucia i komunikować się z innymi.

 Niestety, w chwili obecnej potrzeba ruchu jest ograniczana przez otoczenie i sytuację epidemiologiczną, w jakiej się znaleźliśmy. To ograniczanie ruchu może prowadzić do szeregu negatywnych implikacji, m.in. wzrostu wewnętrznego napięcia, stresu, powstawania wielu zahamowań i stanów niepokoju, utraty wiary w własne możliwości, a także do odsuwania się od otoczenia i utraty kontaktu z innymi.

 Z tego względu proponujemy ćwiczenia z Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, które mocno akcentują znaczenie ruchu, a także relacji, które tworzą się poprzez ten ruch. Podstawą metody jest ruch i kontakt z dorosłym. Wielu dorosłych i dzieci ceni w metodzie prostotę i naturalność oraz sporą dawkę radosnej zabawy. Metoda jest naturalna i prosta ze względu na to, że wywodzi się z dziecięcego baraszkowania, które jest naturalną zabawą dziecka z dorosłym we wczesnym dzieciństwie. Ćwiczenia Ruchu Rozwijającego wpływają pozytywnie na: świadomość własnego ciała, świadomość przestrzeni i działania w niej, dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi kontaktu. 

Dziecko dzięki Metodzie poznaje swoje ciało, uczy się orientacji w przestrzeni, usprawnia motorykę, koordynację ruchów. Ćwicząc z drugim człowiekiem uczy się współpracy, nawiązywania kontaktu, dzielenia radości z innymi (umiejętności społeczne). Dodatkowo dziecko buduje zaufanie do siebie i opiekuna, poczucie sprawstwa, poczucie własnej wartości. Poczucie bezpieczeństwa wyzwala twórczość- dziecko staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę.

Przykłady ćwiczeń :

  1. Prowadzących do poznania własnego ciała ( ćwiczenia indywidualne ) :

maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan;

czołganie się na brzuchu do przodu, z wyciąganiem i zginaniem na przemian

rąk i nóg;

uderzanie o podłogę piętami.

  1. Prowadzących do zdobycia pewności siebie w przestrzeni i poczucia bezpieczeństwa w niej :

w parach – jedna osoba robi „ mostek ”, a druga obchodzi ją na czworakach,

przechodzi pod, przez, nad, dokoła itp.;

w grupie – grupa tworzy „ tunel ”, reszta czołga się pod tunelem, na plecach, brzuszku itp.

  1. Ułatwiających nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą :

Ćwiczenia „ z ” w parach :

kołysanie : pozycja siedząca, tworzenie „ fotelika ” dla ćwiczącego i

obejmowanie go, łagodnie kołysząc do przodu;

pozycja stojąca ( tyłem ), ćwiczący delikatnie kładzie się na plecach

partnera, a ten stara się częściowo przyjąć ten ciężar.

Ćwiczenia „ przeciwko ” w parach :

 „ skała ” – ćwiczący staje w rozkroku podpartym lub siedzi mocno podparty o

podłoże, współćwiczący próbuje przesunąć „ skałę ”, pchając lub ciągnąć w

różnych kierunkach;

 „ paczka ” – dziecko zwija się w kłębek, a współćwiczący usiłuje „ rozwiązać

paczkę ” ciągnąć za nogi i ręce „ paczka ” może zostać uniesiona w górę (

nie rozwiązana ).

Ćwiczenia„ razem ” w parach :

partnerzy siedzą złączeni plecami, po czym wstają nie odrywając się od

siebie, napierając na siebie plecami tak, aby obydwaj powstali.

 „ Razem ” w grupie :

ćwiczenia skoczne – dwóch współćwiczących wspomaga osobę skaczącą

trzymając ją za dłonie i łokcie;

huśtanie – dwóch współćwiczących huśta trzeciego partnera, trzymając go

za kostki i nadgarstki.

Opracowanie:

Fizjoterapeuci

Ewa Wawruszak-Stolarczyk

Anna Kubik

Dla zainteresowanych przygotujemy kolejne propozycje ćwiczeń.

Bibliografia

  1. Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka” Bożena Kisiel, Maria Przasnyska, Marta Bogdanowicz
  2. Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne” Marta Bogdanowicz, Dariusz Okrzesik
Permalink

Comments are closed.