Jak w warunkach domowych wspierać rozwój integracji sensorycznej naszego dziecka? (2)

Propozycje prostych zabaw dla dzieci młodszych

Odpowiednia zabawa i aktywność, którą dziecko w ciągu dnia wykonuje, może być wspaniałym narzędziem wspomagającym rozwój psychomotoryczny naszej pociechy. I właśnie rodzina, otoczenie bezpieczne dla dziecka jest dobrym miejscem, w którym ono zdobywa doświadczenia sensoryczno-motoryczne.

Poniżej przedstawiamy propozycję kolejnych prostych zabaw, niewymagających specjalnego sprzętu i łatwych do przeprowadzenia w domu:

  1. Robienie kulek z papieru

Polega na gnieceniu starych gazet i formowanie z nich kul. Następnie rzucanie nimi, naprzemiennie prawą i lewą ręką do wyznaczonego celu.

Zwracamy uwagę na: manipulację dłoni i nadgarstka; koordynację ruchów ręki i oka; dominację ręki; reakcje słuchowe na szelest papieru; koncentrację wzroku na działaniu.

  1. Robienie prania

Pomagamy mamie wywieszać i zdejmować pranie. Potrzebne do tego będą nam spinacze bieliźniane, które przypinamy i zdejmujemy z powieszonych na suszarce ubrań.

Zwracamy uwagę na:  manipulację dłoni i nadgarstka, siłę mięśniową dłoni, prawidłowość chwytu, koncentrację wzroku na działaniu.

  1. Wspólne ćwiczenia na dużej piłce gimnastycznej:

  • Kładziemy dziecko na piłkę tak, by jego brzuszek dotykał piłki a rączki i nóżki były spuszczone. Prosimy by poszło na rączkach do przodu, może też sięgać po zabawki leżące na podłodze przed piłką i wrzuciło je do obok stojącego pudełka.
  • Możemy także przetaczać dziecko po piłce w różnych kierunkach w leżeniu tyłem i przodem, oraz w siadzie.

Zwracamy uwagę na:  reakcję na szybki ruch; reakcje równoważne, reakcję na pozycję na brzuchu i plecach z głową w dole; sposób podporu na rękach; utrzymanie pozycji wyprostnej i aktywizację tułowia,

  1. Noszenie na” baranach”

Noszenie dziecka na ramionach rodzica tzw. ,,noszenie na barana’’, trzymając je za nogi (nie za ręce). W tym ustawieniu rodzic ostrożnie się rusza, możne kucać, obracać się itp.

Łatwiejsza wersja powyższego ćwiczenia: trzymamy dziecko na naszych kolanach, podtrzymując za talerz biodrowy i przechylamy nasze kolana raz w jedną, raz w drugą stronę.

Zwracamy uwagę na: reakcję na ruch; jego reakcje równoważne, umiejętność pracy mięśni tułowia w zmieniających się warunkach, reakcja na wysokie ustawienie względem podłoża.

  1. Zróżnicowane podłoże

Pełzanie, raczkowanie, chodzenie, a także turlanie po sztucznej trawie, kocu fakturowym, materacu lub piasku na plaży.

Zwracamy uwagę na: reakcję na zróżnicowane podłoże; reakcję na obroty i szybkie ruchy głowy; obserwujemy jakość i naprzemienność wykonywanego ruchu.

  1. W kąpieli

Zabawa w kąpieli, przelewanie w rączki wody lecącej z kranu, nabieranie wody do małej konewki i nalewanie tej wody na drugą rączkę. Masowanie ciałka dziecka strumieniem wody, różnymi szczotkami, gąbkami, myjkami, mocniejsze dociskanie ciała dziecka ręcznikiem. Warto stosować zróżnicowane bodźce dotykowe: lekki dotyk, uciskanie, klepanie, delikatne opukiwanie.

Zwracamy uwagę na: reakcję dziecka na kontakt z wodą, reakcję na temperaturę wody, reakcję na bodźce dotykowe (szczotki, gąbki, myjki), reakcję na czynności pielęgnacyjne.

  1. Masaż

Masaż ciałka dziecka poprzez dociskanie poduszkami, maskotkami, masaż termiczny np. butelkami z ciepłą, zimną wodą; masaż buzi (wykonujemy przed jedzeniem).

Zwracamy uwagę na: reakcję na mocny i łaskotliwy dotyk, reakcję na masaż mięśni twarzy, reakcje na bodźce termiczne.

  1. Naleśnik

Turlanie się po podłodze. Bujanie dziecka w kocu (dwóch rodziców trzyma koc za skrajne rogi). A szczególnie polecamy zawijanie dziecka ciasno w koc, z głową na zewnątrz i dociskanie jego ciała by zwiększyć doznania proprioceptywne. Szybko odwijając swoją pociechę z owej pozycji stymulujemy dodatkowo układ przedsionkowy.

Zwracamy uwagę na: kontakt taktylny, reakcje na intensywne bodźce propioceptywne, reakcję na szybki ruch przedsionkowy, stan pobudzenia.

  1. Różne struktury

Dotykanie rożnych struktur: przesypywanie w dłoniach grochu, ryżu, makaronu, piasku, wsypywanie ich do różnych pojemników. Zabawy w kisielu (zimnym, ciepłym), wyławianie z kisielu małych zabawek. Malowanie pianką do golenia po lustrze.

Zwracamy uwagę na: reakcje dotykowe na materiały sypkie; reakcje na zapachy; reakcje na materiały śliskie i lepkie; koordynację ruchów ręki i oka; koncentrację wzroku na działaniu.

  1. Podskoki, skoki 

Podskoki obunóż, na jednej nodze, przeskakiwanie z nogi na nogę, skakanie wokół własnej osi, według instrukcji, gdzie ma skoczyć dziecko, naśladując zwierzęta(żabę, słonia, królika itd.), wokół woreczka, krążka, przeskoki nad woreczkiem przodem, tyłem , bokiem, obunóż, na jednej nodze, podskoki z przedmiotem trzymanym miedzy kolanami

Zwracamy uwagę na: czy i jak utrzymuje równowagę, w jakim stopniu potrafi zatrzymać ruch, naśladować.

Opracowanie:

Terapeuci Integracji sensorycznej

Ewa Wawruszak-Stolarczyk

Anna Kubik

Bibliografia:

https://www.tatento.pl/

http://www.charezinska.pl/

https://mamadu.pl/

 

Permalink

Comments are closed.