DIETA SENSORYCZNA – program domowy z elementami diety sensorycznej

933 0

Artykuł dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym

DIETA SENSORYCZNA- program domowy z elementami diety sensorycznej

Zabawy i aktywności sensoryczne możemy z powodzeniem stosować w domu, pamiętając o tym, że podstawowymi i najwcześniej rozwijającymi się systemami sensorycznymi są układ przedsionkowy i proprioceptywny. Oba systemy (wrażenia z ruchu i wrażenia z czucia głębokiego, mięśni i stawów) tworzą bazę dla organizacji innych wrażeń zmysłowych. System przedsionkowy razem z systemem proprioceptywnym normują pracę systemu nerwowego dziecka. Zakłócenia w pracy obydwu tych układów mogą przyczynić się do niewłaściwego odbioru i przetwarzania informacji dotykowych, słuchowych i wzrokowych.

W tej chwili nie możemy prowadzić terapii, ale możemy polecić ćwiczenia zapewniające ciągłość terapii i które przydadzą się do rozładowania emocji, napięcia spowodowanego obecną sytuacją.

 

Co mogą robić rodzice z dziećmi w domu?

Poniżej przedstawiamy wskazówki do pracy w domu.

Podstawowe zasady programu domowego

Stymulacje czuciowe:

Uważnie obserwujmy reakcje dziecka dostosowując do nich dobierane działania.

  1. Najpierw dziecko samo sprawdza, dotyka nową fakturę.

  2. Nigdy nie forsujemy na siłę stymulacji sensorycznej.

  3. Dziecko powinno początkowo samo sobie jej dostarczać.

  4. Stymulacje podajemy wolno, a dotyk fakturami powinien być mocniejszy

niż delikatniejszy.

  1. Dziecko może wybierać faktury i rodzaj ruchu przy masażu (docisk lub

ruch przesuwany). U młodszych dzieci preferencję określamy na

podstawie obserwacji reakcji.

  1. Dopuszczalne jest podawanie stymulacji jedną fakturą, podczas gdy

dziecko trzyma w ręku inną.

Stymulacje ruchem:

  1. Każdy rodzaj ruchu, zabawy ruchowej musi być przez dziecko

akceptowany.

  1. Nie można forsować ruchu, który wywołuje u dziecka wyraźny niepokój.

  2. Należy stopniować intensywność zabaw ruchowych.

  3. Należy obserwować stan pobudzenia dziecka i dostosować do niego

tempo aktywności ruchowej. 

Przykłady aktywności ruchowych.

  1. Skakanie w różnych kierunkach i z obrotami ciała.

  2. Szybkie kucanie i wstawanie z obrotami głowy w prawo-lewo.

  3. Turlanie się po dywanie z zadaniem (np. przenoszenie elementów do

celu, zbieranie elementów po każdym obrocie, turlanie się po rozłożonych

różnej twardości poduszkach na dywanie).

  1. Kręcenie się w siadzie , na brzuchu i na plecach na kocyku na śliskiej

podłodze

  1. Bieganie wokół danego przedmiotu, krzesełka, stołu dużej zabawki ze

zmianą kierunku

  1. W staniu plecami do ściany świecenie na określone punkty na ścianie (po prawej, po lewej stronie, nad głową na górze i między nogami na dole) w szybkim tempie.

  2. W staniu plecami do ściany odpychanie się od niej obiema rękoma ze

skrętem tułowia na przemian raz z jednej raz z drugiej strony.

  1. Podawanie sobie różnych rzeczy z drugą osobą stojąc tyłem do siebie

w różnych kierunkach, dołem, górą.

  1. Stojąc w rozkroku bez odrywania stóp rzucanie woreczka, poduszki, itp. oburącz w tył za głową i podnoszenie przedmiotu w skłonie w przód między nogami.

  2. Podobnie stojąc w miejscu upuszczanie przedmiotu za sobą w skręcie w lewo a podnoszenie przedmiotu z zza siebie w skręcie w prawo i odwrotnie.

Zalecane ćwiczenia z obszarów dysfunkcji SI do włączania w aktywności ruchowe:

        1. Zabawy w oporowanie: odpychanie się dłońmi od siebie, od ściany.

2. Zabawy w taczki.

3. Zabawy z łapaniem równowagi, przechodzenia po niestabilnym podłożu.

5. Zabawy w izolowanie ruchów ciała.

6. Zabawy w naśladowanie i odtwarzanie prostych ruchów ciała przed lustrem,

od ruchów dużych do małych, od prostych do coraz bardziej złożonych.

Opracowanie:

Terapeuci Integracji sensorycznej

Ewa Wawruszak-Stolarczyk

Anna Kubik

Bibliografia:

Okrzasa Magdalena-Prezes Fundacji Okno ( materiały własne z kursu SI- II stopnia i z warsztatów ”Problemy diagnozy procesów integracji sensorycznej wg najnowszego modelu dysfunkcji SID. Dieta sensoryczna”)

Maas Violet „ Uczenie się przez zmysły” Wydawnictwo Harmonia, 2016

Skip to content

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Wiecej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Nie zbieramy informacji w celach handlowych. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zakończ