Propozycje prostych zabaw dla dzieci młodszych
Pamiętajmy o tym, że zabawa dziecka i z dzieckiem to najważniejsza aktywność oraz zadanie na czas dzieciństwa. Ma wiele ważnych funkcji: wzmacnia więź pomiędzy rodzicami a dzieckiem, uczy zachowań i ról społecznych, w zabawie można przepracować z dzieckiem wiele trudnych tematów. To na co zwracamy uwagę w kontekście zabawy, to wspieranie rozwoju dziecka, tak aby mogło maksymalnie się rozwinąć w ramach swoich możliwości. A przecież, każdy rodzic tego pragnie dla swojej pociechy.
A co mogą robić rodzice z dziećmi w domu?
Oto propozycje zabaw i aktywności stymulujących zmysły maluszka:
Dotyk
- książeczki sensoryczno-dotykowe
- leżenie na twardym podłożu na brzuszku z możliwością dotykania różnych faktur (miękkie, twarde, kleiste, włochate, zimne, ciepłe itp.
- dotykanie różnych faktur i substancji (twarde, miękkie, szorstkie, włochate, klejące, mokre itp.)
- masowanie dziecka np. Masaż Shantala
- zabawy ciepło-zimno – masowanie butelką napełnioną ciepłą lub zimną wodą
Równowagę
- huśtanie i bujanie w hamaku i na platformach podwieszanych w różnych pozycjach ciała
- bujanie na rękach, kołysanie w kołysce
- zabawy w samolocik czy bujanie na kolanie
- chodzenie po murkach i równoważniach
- wspinanie się po drabinkach, pajączkach
- kręcenie się w ramionach rodzica lub na krześle obrotowym
Czucie głębokie
- siłowanki, baraszkowanie z rodzicem
- przytulanie
- ściskanie w tzw. niedźwiedzie uściski
- przepychanie ciężkiego wózka, kosza na zabawki
Wzrok
- obserwowanie pływających, fruwających elementów (cekiny w wodzie, bańki mydlane)
- zabawa w latarkowego berka
- wyszukiwanie konkretnych elementów na obrazku
- puszczanie baniek mydlanych
- zabawa balonem
Słuch
- rozpoznawanie dźwięków zwierząt, naśladowanie
- lokalizowanie, skąd dobiega dźwięk
- granie i śpiewanie razem z rodzicem na prostych instrumentach (dzwoneczki, kołatka, marakasy, grzechotki, trójkąty)
- puszczanie spokojnej, miłej muzyki
Węch
- zwracanie uwagi dziecku na zapachy
- dawanie powąchać przyprawy czy produkty spożywcze
- puszki zapachowe
Smak
- próbowanie różnych smaków
- zabawa w gotowanie i przyrządzanie posiłków z użyciem prawdziwych
produktów
- pomoc w gotowaniu rodzicom na miarę swoich możliwości.
Opracowanie:
Terapeuci Integracji sensorycznej
Ewa Wawruszak-Stolarczyk
Anna Kubik
Bibliografia: