Jak w warunkach domowych wspierać rozwój integracji sensorycznej naszego dziecka? (1)

431 0

Propozycje prostych zabaw dla dzieci młodszych

Pamiętajmy o tym, że zabawa dziecka i z dzieckiem to najważniejsza aktywność oraz zadanie na czas dzieciństwa. Ma wiele ważnych funkcji: wzmacnia więź pomiędzy rodzicami a dzieckiem, uczy zachowań i ról społecznych, w zabawie można przepracować z dzieckiem wiele trudnych tematów. To na co zwracamy uwagę w kontekście zabawy, to wspieranie rozwoju dziecka, tak aby mogło maksymalnie się rozwinąć w ramach swoich możliwości. A przecież, każdy rodzic tego pragnie dla swojej pociechy.

A co mogą robić rodzice z dziećmi w domu?

Oto propozycje zabaw i aktywności stymulujących zmysły maluszka:

 Dotyk

  • książeczki sensoryczno-dotykowe
  • leżenie na twardym podłożu na brzuszku z możliwością dotykania różnych faktur  (miękkie, twarde, kleiste, włochate, zimne, ciepłe itp.
  • dotykanie różnych faktur i substancji (twarde, miękkie, szorstkie, włochate, klejące, mokre itp.)
  • masowanie dziecka np. Masaż Shantala
  • zabawy ciepło-zimno – masowanie butelką napełnioną ciepłą lub zimną wodą

Równowagę

  • huśtanie i bujanie w hamaku i na platformach podwieszanych w różnych pozycjach ciała
  • bujanie na rękach, kołysanie w kołysce
  • zabawy w samolocik czy bujanie na kolanie
  • chodzenie po murkach i równoważniach
  • wspinanie się po drabinkach, pajączkach
  • kręcenie się w ramionach rodzica lub na krześle obrotowym

    Czucie głębokie

  • siłowanki, baraszkowanie z rodzicem
  • przytulanie
  • ściskanie w tzw. niedźwiedzie uściski
  • przepychanie ciężkiego wózka, kosza na zabawki

    Wzrok

  • obserwowanie pływających, fruwających elementów (cekiny w wodzie, bańki mydlane)
  • zabawa w latarkowego berka
  • wyszukiwanie konkretnych elementów na obrazku
  • puszczanie baniek mydlanych
  • zabawa balonem

    Słuch

  • rozpoznawanie dźwięków zwierząt, naśladowanie
  • lokalizowanie, skąd dobiega dźwięk
  • granie i śpiewanie razem z rodzicem na prostych instrumentach (dzwoneczki, kołatka, marakasy, grzechotki, trójkąty)
  • puszczanie spokojnej, miłej muzyki

    Węch

  • zwracanie uwagi dziecku na zapachy
  • dawanie powąchać przyprawy czy produkty spożywcze
  • puszki zapachowe

    Smak

  •     próbowanie różnych smaków
  •     zabawa w gotowanie i przyrządzanie posiłków z użyciem prawdziwych

produktów

  •     pomoc w gotowaniu rodzicom na miarę swoich możliwości.

Opracowanie:

Terapeuci Integracji sensorycznej

Ewa Wawruszak-Stolarczyk

Anna Kubik

Bibliografia:

https://www.tatento.pl/

http://www.charezinska.pl/

https://mamadu.pl/

Skip to content

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Wiecej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Nie zbieramy informacji w celach handlowych. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zakończ