Artykuł dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
DIETA SENSORYCZNA- program domowy z elementami diety sensorycznej
Zabawy i aktywności sensoryczne możemy z powodzeniem stosować w domu, pamiętając o tym, że podstawowymi i najwcześniej rozwijającymi się systemami sensorycznymi są układ przedsionkowy i proprioceptywny. Oba systemy (wrażenia z ruchu i wrażenia z czucia głębokiego, mięśni i stawów) tworzą bazę dla organizacji innych wrażeń zmysłowych. System przedsionkowy razem z systemem proprioceptywnym normują pracę systemu nerwowego dziecka. Zakłócenia w pracy obydwu tych układów mogą przyczynić się do niewłaściwego odbioru i przetwarzania informacji dotykowych, słuchowych i wzrokowych.
W tej chwili nie możemy prowadzić terapii, ale możemy polecić ćwiczenia zapewniające ciągłość terapii i które przydadzą się do rozładowania emocji, napięcia spowodowanego obecną sytuacją.
Co mogą robić rodzice z dziećmi w domu?
Poniżej przedstawiamy wskazówki do pracy w domu.
Podstawowe zasady programu domowego
Stymulacje czuciowe:
Uważnie obserwujmy reakcje dziecka dostosowując do nich dobierane działania.
-
Najpierw dziecko samo sprawdza, dotyka nową fakturę.
-
Nigdy nie forsujemy na siłę stymulacji sensorycznej.
-
Dziecko powinno początkowo samo sobie jej dostarczać.
-
Stymulacje podajemy wolno, a dotyk fakturami powinien być mocniejszy
niż delikatniejszy.
-
Dziecko może wybierać faktury i rodzaj ruchu przy masażu (docisk lub
ruch przesuwany). U młodszych dzieci preferencję określamy na
podstawie obserwacji reakcji.
-
Dopuszczalne jest podawanie stymulacji jedną fakturą, podczas gdy
dziecko trzyma w ręku inną.
Stymulacje ruchem:
-
Każdy rodzaj ruchu, zabawy ruchowej musi być przez dziecko
akceptowany.
-
Nie można forsować ruchu, który wywołuje u dziecka wyraźny niepokój.
-
Należy stopniować intensywność zabaw ruchowych.
-
Należy obserwować stan pobudzenia dziecka i dostosować do niego
tempo aktywności ruchowej.
Przykłady aktywności ruchowych.
-
Skakanie w różnych kierunkach i z obrotami ciała.
-
Szybkie kucanie i wstawanie z obrotami głowy w prawo-lewo.
-
Turlanie się po dywanie z zadaniem (np. przenoszenie elementów do
celu, zbieranie elementów po każdym obrocie, turlanie się po rozłożonych
różnej twardości poduszkach na dywanie).
-
Kręcenie się w siadzie , na brzuchu i na plecach na kocyku na śliskiej
podłodze
-
Bieganie wokół danego przedmiotu, krzesełka, stołu dużej zabawki ze
zmianą kierunku
-
W staniu plecami do ściany świecenie na określone punkty na ścianie (po prawej, po lewej stronie, nad głową na górze i między nogami na dole) w szybkim tempie.
-
W staniu plecami do ściany odpychanie się od niej obiema rękoma ze
skrętem tułowia na przemian raz z jednej raz z drugiej strony.
-
Podawanie sobie różnych rzeczy z drugą osobą stojąc tyłem do siebie
w różnych kierunkach, dołem, górą.
-
Stojąc w rozkroku bez odrywania stóp rzucanie woreczka, poduszki, itp. oburącz w tył za głową i podnoszenie przedmiotu w skłonie w przód między nogami.
-
Podobnie stojąc w miejscu upuszczanie przedmiotu za sobą w skręcie w lewo a podnoszenie przedmiotu z zza siebie w skręcie w prawo i odwrotnie.
Zalecane ćwiczenia z obszarów dysfunkcji SI do włączania w aktywności ruchowe:
-
-
-
-
Zabawy w oporowanie: odpychanie się dłońmi od siebie, od ściany.
-
-
-
2. Zabawy w taczki.
3. Zabawy z łapaniem równowagi, przechodzenia po niestabilnym podłożu.
5. Zabawy w izolowanie ruchów ciała.
6. Zabawy w naśladowanie i odtwarzanie prostych ruchów ciała przed lustrem,
od ruchów dużych do małych, od prostych do coraz bardziej złożonych.
Opracowanie:
Terapeuci Integracji sensorycznej
Ewa Wawruszak-Stolarczyk
Anna Kubik
Bibliografia:
Okrzasa Magdalena-Prezes Fundacji Okno ( materiały własne z kursu SI- II stopnia i z warsztatów ”Problemy diagnozy procesów integracji sensorycznej wg najnowszego modelu dysfunkcji SID. Dieta sensoryczna”)
Maas Violet „ Uczenie się przez zmysły” Wydawnictwo Harmonia, 2016