Prezentowany tom dotyczy żywej i coraz bardziej aktualnej problematyki związanej z potrzebami edukacyjnymi młodzieży podlegającej różnorakim wpływom przemian cywilizacyjnych i technologicznych. Mimo znaczącej liczby publikacji poruszających te kwestie wydaje się, że wciąż pozostało wiele do powiedzenia.
Komunikacja jest fundamentem – przypomina nam w Przedmowie prof. Krystyna Ferenz. Czy rzeczywiście trzeba nam o tym przypominać? Czy w czasach, gdy wszystkie dziedziny życia podporządkowane są ściśle wymogowi szybkiej i skutecznej komunikacji, potrzebne są jeszcze powroty do podstaw? Okazuje się, że tak. Komunikacja, sprowadzona do swych fundamentów, a więc języka i towarzyszących mu kodów, nie jest tylko sposobem na wyrażenie/przekazanie informacji. Tkwiące w języku czy komunikacji możliwości stanowią bazę, nad którą nadbudowywana jest kultura i – szerzej – cywilizacja. Język jako źródło ikon i symboli, język jako zbiór norm i nakazów/zakazów, wreszcie – język jako odbicie doświadczeń pokoleniowych, staje się podstawową tkanką tradycji i przekazu kulturowego, niezbędnych do określenia własnej tożsamości oraz odnalezienia swego miejsca w wybranej społeczności. Jeśli więc z jakichkolwiek przyczyn rozwój umiejętności komunikacyjnych zostanie zakłócony, zaburzeniu ulega cała osobowość, co skazuje jednostkę na społeczne wyobcowanie – i tu bije źródło, z którego powstała najnowsza książka doktor Winczury, stanowiąca wyraz troski o dzieci, które z racji różnego rodzaju zaburzeń mają utrudniony proces przyswajania reguł komunikacji.
a na początku było radio… Od tego wydarzenia rozpoczyna się fenomen książki dźwiękowej, czyli audiobooków. Autor wprowadza czytelnika w meandry świata audiobooków, zwracając uwagę na ich ewolucję i perspektywy rozwoju – w aspekcie Polski i innych krajów. Przedstawia analizę rynków wydawniczych tej formy książki, począwszy od Polski, poprzez Stany Zjednoczone, Niemcy i obszar niemieckojęzyczny, Wielką Brytanię, Rosję, aż po kraje azjatyckie jak Indie, Chiny i Japonia. Czytelnik ma zatem możliwość śledzenia stopnia zainteresowania społeczeństwa audiobookami, co przekłada się na ich tematykę, sposób wydania, nakłady, formy dystrybucji, a w konsekwencji problemy ekonomiczne. Nie bez znaczenia jest rozwój technologiczny sprzętu odtwarzającego i sposób jego cyfrowego zapisu. Książka adresowana jest do bibliotekarzy, nauczycieli bibliotekarzy, studentów, edytorów i księgarzy.
Książka zawiera materiały do pracy dla uczniów gimnazjum na zajęciach z doradztwa zawodowego. Odpowiada na pytania: Jakie są mocne i słabe strony ucznia?
Jak pomóc gimnazjalistom zaplanować ich przyszłość zawodową?
Jak powinno wyglądać CV i list motywacyjny czyli fachowe portfolio zawodowe?
Zbiór inscenizacji dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum zawiera scenariusze dotyczące świąt i uroczystości: 14 października, 11 listopada, spotkania wigilijnego, 3 maja, zakończenia roku szkolnego; dwa przedstawienia to spektakle okolicznościowe. W scenariuszach zaproponowano ścieżkę muzyczną, na końcu książki zaś przedstawiono na ilustracjach, jak powinny wyglądać stroje bohaterów. Do książki dołączono płytę, na której znajdują się potrzebne efekty dźwiękowe.